Niet spieken op pagina 39

‘Lukt het jou om niet te spieken op pagina 39?’

Dit boek gaat over een vreselijke school. Heel wat scholen zijn vreselijk, maar soms is er één nog net een tikkeltje erger. Wout en Nia hebben de pech om op zo’n school te zitten. Hun leraar, meester Bulder, vindt alle kinderen flapdrollen en brult de hele dag. Maar dan verliest hij zijn stem en komt er een bijzondere vervangleraar: meneer Wits. Vanaf dan gebeuren er gekke dingen op het Ravensteincollege…

Spannend, humor, verrassend

Hoe was jouw eerste schooldag? Vast niet zo rampzalig als die van Wout. Wout begint op zijn nieuwe school: Het Ravensteincollege. Die naam… ja, die klinkt al niet heel gezellig. En als meester Bulder dan ook nog meteen naar je begint te brullen, dan schiet het niet echt op. In de weken die volgen wordt het niet veel beter. Opeens hangen er ook overal bordjes met regels, zoals “spelen is verboden”. Mevrouw Stokjes en meneer Schurft krijgen een groot probleem wanneer meest Bulder zijn stem kwijt raakt en er een vervanger moet worden gezocht. Dit wordt meester Wits. En wat er dan allemaal gebeurt hou je niet voor mogelijk. Er verdwijnen leraren, kinderen en ouders en ineens is er een heuse dierentuin bij de school. Zal het ooit een normale school worden? En wat doet het MVZVZ (Het Ministerie van Zeer Vreemde Zaken) ineens op school?

Nathalie Clefas neemt ons mee naar het Ravensteincollege. We kennen allemaal wel een leraar die niet onze favoriet was. Op dit college is dat tien keer zo erg. Het verhaal wil je het liefste in één keer uitlezen omdat je wilt weten hoe dit afloopt. Waar zijn de leraren en waar is Viktor Blaaskaak gebleven? Tijdens het lezen kreeg ik Mathilda-vibes, het boek van Roald Dahl.

De zwart-wit illustraties van Federico van Lunter geven ons een duidelijk beeld van de personages en dieren in het boek. Het Ravensteincollege is eerst een saaie boel, maar al snel is er een heuse dierentuin op het schoolplein! Zie jij de verschillen tussen het saaie plein en het nieuwe dierenparadijs?

En wat zou er toch staan op pagina 39?

Voor nieuwsgierige kinderen vanaf 9 jaar.