Niet thuis

‘We blijven liever samen in de Haven, ons huis’

Hannah woont niet thuis, maar in een leefgroep van zeven kinderen. Allemaal hebben ze hun eigen bijzondere verhaal. Ze kunnen het niet altijd goed met elkaar vinden, maar als het erop aankomt, laten ze elkaar niet in de steek.
Dan vangt Hannah een geheim gesprek op tussen de groepsleiders. Er moet bezuinigd worden in de jeugdzorg en dat heeft ingrijpende gevolgen. Zodra de kinderen erachter komen wat er aan de hand is, verzinnen ze samen een spannend en gewaagd plan.

Warm, herkenbaar en spannend

Een fijn thuis hebben, dat wens je toch ieder kind? De kinderen in dit verhaal hebben dat niet… Ze kunnen niet thuis wonen omdat ze ouders hebben met een verslaving, gescheiden ouders hebben die non-stop ruzie maken of mishandeld werden door één van de ouders. Samen wonen deze kinderen op een woongroep, de Haven. De Haven is een veilige plek waar de kinderen samen mogen wonen, een plek waar ze zichzelf kunnen zijn. Een constant probleem in Nederland is bezuiniging. Bezuiniging op de jeugdzorg is ook nu nog steeds een groot probleem, een centraal staand probleem in dit boek.

Het verhaal is geschreven vanuit de ik-persoon. De dertien jarige Hannah neemt je mee in haar gedachten en belevenissen. Het onderwerp van dit boek is zwaar, heftig en indrukwekkend. Toch heeft Jacques Vriens het onderwerp beschreven op een vlotte manier waardoor het voor kinderen begrijpelijk is. Hier en daar komt zelfs een stukje humor naar voren, want ook de kinderen in de woongroep genieten van hun leven ondanks de problemen die zich voor doen. De kinderen verschillen van leeftijd, dit zorgt voor meerdere lagen in het verhaal. De kleine Twanneke van kleuterleeftijd beleeft zijn tijd in de Haven natuurlijk heel anders dan de zestienjarige Julius, de oudste bewoner.

Het verhaal kent een mooie spanningsopbouw waardoor het bijna onmogelijk wordt gemaakt om dit boek weg te leggen. Ieder hoofdstuk eindigt met een kleine cliffhanger waardoor er nooit een geschikt moment komt om te stoppen met lezen. Het fijne aan dit boek is tevens het laatste hoofdstuk waarbij je een kijkje in de toekomst krijgt van de verschillende personages en waarbij wordt verteld hoe het leven verder is gegaan.

Een indrukwekkend boek voor de jonge lezer vanaf ongeveer tien jaar.