Nila en het antwoord op echt alles

“Athena, wat is de slechtste verstopplek ooit?”

Nila zit vol vragen. Dan vindt Nila Athena, een apparaatje dat haar antwoord geeft op alles: van de hoofdstad van Mozambique tot de kleur onderbroek van haar vader. Samen met Athena kan Nila haar familie redden, dat weet ze zeker. Maar het bedrijf dat Athena heeft gemaakt, wil haar terug…

In een spectaculair en hartverwarmend avontuur leert Nila dat alpaca’s zeker dronken kunnen worden, én dat op sommige vragen geen antwoord bestaat.

Humoristisch, spannend en uitdagend

Nila heeft het niet makkelijk in haar leven. De moeder van Nila is overleden en heeft haar en haar vader alleen achtergelaten. Maar dat is niet de enige zorg voor Nila, want sinds ze er alleen voor staan is haar vader stil. Niets kan hem ertoe zetten om weer te gaan praten. En boven dat heeft Nila heel veel vragen. Waarom heeft haar moeder hen verlaten voor ze kwam te overlijden? Kunnen alpaca’s dronken worden? En gaat haar vader ooit nog praten? En dan is er Athena, het antwoord op alles. Maar niets komt je aanwaaien in het leven en zeker Athena niet. Met Athena krijgt Nila er een heleboel nieuwe problemen bij. Want wat is het toch met die schat van Tindal aan zee, waar haar vriend Alan Alan continu naar wil zoeken? En gaat het Minerva echt lukken om de hele stad te ontruimen voor hun nieuwe parkeerplaats? Of zijn ze iets heel anders van plan? Ontdek het met Nila, Alan Alan en Athena in dit weerzinwekkend spannende en humoristische verhaal.

Sam Copeland schreef eerder al de bekende serie over Kasper bekend van Kasper wordt een kip, Kasper wordt een mammoet en Kasper wordt een T.rex. En nu is daar Nila, een hoofdpersonage van opnieuw een grote hit. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Nila die haar eigen boek schrijft. Wat je leest is haar kladversie, ze neemt zich meerdere malen voor om dingen die ze schrijft te schrappen in haar daadwerkelijke boek. Dit zorgt voor de nodige dosis humor die de spannende momenten afwisselt.
De fijn leesbare tekst wordt afgewisseld met illustraties vol humor van Sarah Horne. De gedetailleerde zwart-wit illustraties vullen het verhaal goed aan. Ondanks het ietwat dikkere boek wat vaak afschrikt, is het door de combinatie van beeldende tekst en vele illustraties toch een vlot leesbaar boek.

Voor lezers die houden van spanning en met gevoel voor humor vanaf ongeveer acht jaar.