Noedel de Doedel

Noedel de Doedel

‘Zodra Meester Rik de klas weer in was gekomen met Noedel in zijn armen als een baby, was iedereen stil.’Wie wordt het nieuwe klasgenootje? Hint: hij heeft vier poten, wilde blonde krullen en hij blaft! De leerlingen van basisschool De Regenboog vinden het geweldig om Noedel de Doedel op school te hebben. Hij luistert als ze hem voorlezen en hij zingt mee met de muziekles! Dus als meester Rik een reisje naar de zee voorstelt, zijn ze dolblij dat Noedel mee mag. Maar het strand is een spannende plek voor een hond – misschien wel te spannend. Zal Noedel zich braaf gedragen of wordt het misschien wel een chaos…?

Humor, school en dieren

Het boek begint met de beschrijving van een gewone saaie schooldag op basisschool De regenboog. Maar dan verandert alles en komt meester Rik met de mededeling dat hij iets belangrijks moet vertellen. Er komt een nieuwe klasgenoot bij. Het is geen gewone klasgenoot. De meester vraagt de kinderen om heel stil te zijn als hij hem binnen laat komen. De nieuwe klasgenoot is geen kind, maar het blijkt een hond te zijn. De meester komt het lokaal in met een hond in zijn armen. Noedel is hun nieuwe klasgenoot. Hoe leuk is dat!

Al snel loopt Noedel snuffelend door de school. Noedel doet gewoon mee met alle lessen. Hij zingt mee met de klas als meester Rik op de piano speelt en hij is dol op spelletjes, vooral spelletjes waarbij hij achter een bal aan mag rennen of kan vangen in zijn bek. Noedel hoort er gewoon helemaal bij.

Wanneer de meester op een dag aankondigt dat de klas op schoolreis gaat, is het al heel snel duidelijk. Noedel gaat natuurlijk gewoon mee in de bus. De schoolreis gaat naar Zandvoort aan Zee en voor veel kinderen is het de eerste keer dat zij naar het strand gaan. Ook voor Noedel is alles nieuw en dat levert wel wat hilarische momenten op… Zullen ze aan het einde van de dag weer veilig op school aankomen?

Jonathan Meres is de auteur van het boek en Katy Halford verzorgde de zwart witte illustraties in het boek.

Noedel de Doedel is een heerlijk voorleesboek voor de echte dierenvrienden vanaf 7 jaar.