Noem geen namen

‘We leven nu. Op dit moment. Dat is het enige wat telt.’

Rosie is kinderverzorgster en woont bij haar ouders in een levendige joodse buurt in Amsterdam. Kaat studeert rechten en heeft een moeizame relatie met haar rijke, kille ouders. Dan breekt de oorlog uit. Kaat komt in aanraking met een studentengroep in Utrecht, waar ze de stoutmoedige Josephine leert kennen. Onder het oog van de Duitse soldaten beginnen de drie jonge vrouwen in het diepste geheim met het redden van joodse kinderen. Wat volgt is een lange, gevaarlijke weg…

Meeslepend, ontroerend en spannend

We kennen ze allemaal, de gruwelijkheden die zich hier in Nederland hebben afgespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Al vele auteurs hebben deze verhalen op papier weten te zetten, verhalen die nooit vergeten mogen worden. Astrid Sy, auteur, historicus en presentator schreef een indrukwekkende roman gebaseerd op de levens van onder andere Gisela Söhnlein, Hetty Voûte en Sieny Kattenburg. Deze drie moedige vrouwen hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog honderden joodse kinderen gered uit de Crèche tegenover de Hollandsche Schouwburg.

Het verhaal start met een spannende proloog waardoor je direct terug gaat in de tijd. Je waant je in de spanning van de Tweede Wereldoorlog. De schrijfstijl van Astrid Sy is beeldend, je hebt als lezer het gevoel of je er midden in zit. Het raakt je. De huilende kinderen, de paniek bij ouders, het niet wetende wat gaat komen… De speling tussen de twee verhaallijnen, het verhaal binnen in de Crèche en het verhaal van de studentengroep zijn een fijne afwisseling. De meerdere perspectieven maken het spannend en geven het verhaal een extra laag. Het verhaal stopt niet wanneer een kind uit de Crèche wordt gered, het verhaal stopt niet tot het kind zijn of haar nieuwe onderkomen heeft bereikt.

Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde historische gebeurtenissen. Zo spelen onder andere Walter Süskind, Ferdinand aus der Fünten, Raphaël (Felix) Halverstad en Crèche Directrice Henriëtte Pimentel een rol in dit verhaal. Maar een groot deel van de personages uit dit boek zijn fictief. Astrid Sy gaf haarzelf de literaire vrijheid en daarmee een eigen draai aan het verhaal. De leden van de Amsterdamse Studentengroep en Het Utrechtse Kindercomité zijn verzonnen, maar gebaseerd op de ontroerende verhalen van de echte leden van deze groepen. Astrid Sy deed voor het schrijven van dit verhaal tien jaar lang onderzoek naar alle gebeurtenissen uit deze tijd en weet dit goed in haar verhaal te verwoorden. De woorden- en namenlijsten achter in het boek bieden je als lezer en extra steuntje kennis wanneer er in de tekst originele termen worden gebruikt. De illustratie die de voorkant van het boek siert is gemaakt door Mark Janssen. De vele details, de donkere kleuren, ze geven het boek een spannende uitstraling.

Een aangrijpende roman over drie moedige jonge vrouwen die met gevaar voor eigen leven joodse kinderen redden. Een prachtige young adult die ook door volwassenen gelezen zou moeten worden.