Offline

Offline

‘Mensen veranderen vaak van mening, ze volgen hun gevoel, of proberen maar wat… Ze zijn nu eenmaal anders dan computers.’

In het jaar 2037 zijn drones en robots die van alles kunnen helemaal niet zo bijzonder meer. Ze printen hele nieuwe steden en maken alles makkelijker voor de mensen. Toch? Mike verhuist naar de stad Nieuw Babylon. Hier is iedereen altijd online. De virtuele wereld en de realiteit lopen steeds verder in elkaar over. Het lijkt wel te mooi om waar te zijn. Maar dan ontvangt Mike een onheilspellende waarschuwing…

Futuristisch, toekomst, spannend

Marco kunst schreef al eerder het prachtige boek ‘Het verlangen van de prins‘. In dit boek neemt hij ons mee de toekomst in. Naar het jaar 2046 om precies te zijn. Marco Kunst heeft een heerlijke vertelstijl. Het boek is zo beeldend geschreven, dat je deze nieuwe wereld voor je ziet en het ‘normaal’ lijkt. Dit terwijl er dingen in gebeuren en beschreven staan die voor ons niet bekend zijn. De wereld ziet er totaal anders uit. De mensen zijn altijd online en gebruiken een VR-bril, zodat de stad waarin ze wonen, er nog mooier en aantrekkelijker uitziet.

Mike leeft in het jaar 2046 en is gek op deze wereld. Hij heeft een vriendin, Demer, die houdt niet van al die technische snufjes. Zij woont in Aardelaar, een gebied waar alles ‘bij het oude bleef’. Ze maken daar geen gebruik van elektriciteit, drones en computers. Mike en Demer moeten afscheid van elkaar nemen, omdat Mike gaat verhuizen naar Babylon, een zwevende stad met de nieuwste technische snufjes. Tijdens een verkenningstocht in deze stad, komt Mike meneer Groman tegen. Een oudere man in een rolstoel. Hij heeft vroeger aan de wieg gestaan van de oprichting van het Zecur’Net, het moderne internet. Binnenkort zal er een update gedraaid worden en meneer Groman is bang dat de computers en robots intelligenter zullen worden en de mensen als overbodig zullen zien. Meneer Groman vraagt Mike om zijn hulp. Mike twijfelt en weet niet of hij meneer Groman moet geloven. Maar wanneer zijn voorspelling uit blijkt te komen, lijkt Mike de enige te zijn die de wereld die hij kent zou kunnen redden. Durft hij het aan?

Offline is een boek wat je niet neer kan leggen. Je blijft lezen en wilt weten hoe het verhaal afloopt. Maar het is ook een boek wat je aan het denken zet. In deze tijd besteden we veel tijd op het internet en ook onze computers worden slimmer. Waar gaat dit eindigen? Het boek zorgt voor een mooie aanleiding om hier met kinderen verder over te praten.

De illustraties van Yannick Pelegrin passen heel goed bij het verhaal. De futuristische sfeer is stoer en overwegend in de kleuren paars, rood en blauw weergegeven.

Voor kinderen vanaf 9 jaar die van een spannend futuristisch verhaal houden.