Olle en de boekenvloek

“Daarnet was ze nog gewoon in de bibliotheek, maar nu lag ze opeens hier. Wat is er toch gebeurd?”

Olle Piekema woont in Plummert, een saai dorp waar nooit iets spannends gebeurt. Totdat zijn gemene klasgenootje Aurora ineens niet meer op school komt. Lekker rustig, denkt Olle.
Maar als er nog meer kinderen verdwijnen, waaronder zijn eigen zusje, staat het hele dorp op zijn kop. Olle gaat samen met zijn beste vriendin Bibi en zijn opa Bram op onderzoek uit.
Al snel komen de drie erachter dat er in hun dorpsbibliotheek vreemde dingen gebeuren!

grappig, spannend en krachtig

Iedere dag leek hetzelfde. De dagen zijn saai en uitzichtloos. En dan zit er ook nog een pestkop in je klas en is het ook nog een duffe boel in de dorpsbibliotheek. Tot er opeens kinderen verdwijnen… Er gebeuren rare dingen in de bibliotheek waar die vreemde meneer Buil werkt. Olle gaat samen met zijn opa Bram en zijn vriendin Bibi het avontuur aan om alle kinderen, inclusief zijn zus Jet en pestkop Aurora, te redden. De kinderen zijn letterlijk hun bibliotheekboek ingezogen en zitten daar gevangen. Olle moet het reddingsplan wel onder enorme tijdsdruk uitvoeren, want de vloek moet voor een bepaalde tijd opgeheven worden. Is het te laat, dan blijven alle kinderen voor altijd gevangen zitten in hun boek.

Wat het boek zo origineel maakt, is dat het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van Olle, maar het wordt ook afgewisseld met ervaringen van de vermiste personen. Je ziet dit in het boek, omdat de ervaringen van de vermiste personen in een heel ander lettertype gedrukt zijn. Dit maakt het verhaal enorm spannend en afwisselend. Het verhaal zit vol magie en verwijzingen naar andere boeken. Naast de spannende verhaallijn over de vermissing van de kinderen, maakt dit boek ook duidelijk dat boeken zelf een magische rol in je leven kunnen vervullen. Iedereen heeft wel een ervaring dat je een boek ingezogen wordt en er moeilijk uit los kan komen. Dit gegeven is nu letterlijk onderwerp van het boek geworden en zo is dit boek ook uitstekend te gebruiken voor het promoten van boeken in het algemeen. Je kunt kinderen niet vaak genoeg laten ervaren, hoe fijn het is om te lezen.

Brenda Heijnis schreef dit boeiende verhaal en het is haar prozadebuut na het verschijnen van haar eerste boek, de dichtbundel ‘Waar de wind waait’. Esther Leeuwrik maakte een aantal humoristische paginagrote zwart-wit illustraties voor het boek. Zij passen zeer mooi bij het verhaal en vormen een goede aanvulling. Ik vind dit boek zeer geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar die van grappige en spannende verhalen houden en graag boeken verslinden. Nu kun je eindelijk eens ervaren hoe het is om letterlijk een boek ingezogen te worden, maar durf jij na dit boek nog wel naar de bibliotheek toe te gaan? Vast wel.