Oma Luchtbuks

‘De oma van Lina hoeft nog lang niet achter de geraniums!’

Lina mag voor haar tiende verjaardag met haar moeder naar Parijs. Zo veel tijd heeft ze nog nooit samen met een van haar altijd drukke ouders doorgebracht! Maar helaas, haar moeder wint De Gouden Gladiool en reist voor de prijsuitreiking af naar een lavendellandgoed in Zuid-Frankrijk. Omdat haar vader voor zaken naar het buitenland moet, wordt Linda bij haar oma achtergelaten. Een oma die ze nog nooit heeft gezien en die op een verlaten camping woont…
Wat een saaie week lijkt te worden, verandert in een knotsgek avontuur als Lina ontdekt dat haar oma twee bijzondere hobby’s heeft: mensen helpen die in de problemen zitten, en schieten met haar luchtbuks!

Avontuurlijk, humoristisch en spannend

Als je denkt dat alle oma’s oud zijn en alleen maar zitten te breien de hele dag, dan heb je de oma van Lina nog niet ontmoet! En dat zou ook helemaal niet zo gek zijn, want tot voor kort kende Lina haar oma ook nog niet. Lina’s zijn altijd druk en hebben weinig tijd voor haar. Wanneer Lina 10 wordt, belooft haar moeder met haar naar Parijs te gaan. Maar haar moeder wint De Gouden Gladiool. De beloofde reis gaat niet door. Omdat haar vader op zakenreis is en er verder geen oppas is voor Lina, wordt ze bij haar oma achtergelaten op een verlaten camping. Eén klein dingetje, ze heeft haar oma dus nog nooit ontmoet. Ze leren elkaar in een rap tempo steeds beter kennen en dat is ook wel nodig, want ze belanden in een spannend avontuur!

Dit originele verhaal zit bomvol knotsgekke avonturen. De hoofdstukken zijn relatief kort en door de vele gebeurtenissen in het boek, leest het erg vlot. De bijzondere personages in het boek zijn heel verschillend. Ze hebben allemaal hun eigenaardigheden. Dat zorgt voor hilarische gebeurtenissen. Aan het begin van het boek worden ze allemaal aan je voorgesteld.

De zwart-wit illustraties rondom de tekst sluiten goed aan bij het verhaal. Ze laten zien wat er in de tekst gezegd wordt en doen daar soms nog een schepje humor bovenop. Je ziet het avontuur zo helemaal voor je.

In het boek komt heel duidelijk de band tussen Lina en haar ouders naar voren. Haar ouders zijn altijd druk en lijken geen tijd voor haar te hebben. Lina voelt zich vaak eenzaam en je merkt aan alles dat ze graag meer aandacht en liefde van haar ouders zou willen ontvangen. Wanneer ze voor het eerst haar oma ontmoet, ergert ze zich aan dingen die ze herkent van thuis. Zo ontbijt ze alleen, wat ze eigenlijk best vervelend vindt. Lina is door het hele verhaal op zoek naar aandacht en liefde, iets wat elk kind nodig heeft.

Een grappig en knotsgek avontuur voor kinderen vanaf 8 jaar.