Oost west, thuis best

Oost west, thuis best

‘Een beer. Een haas. Twee harten. Eén thuis.’

In dit hartverwarmende verhaal over vriendschap is thuis meer dan een huis… Thuis is waar liefde is. Oost west, thuis best.

Liefdevol, hartverwarmend en kleurrijk

Als Beer een nieuw plekje zoekt om te wonen, besluit hij een groot huis te bouwen in het oude bos. Maar Beer kent hier niemand en voelt zich eenzaam. Hij besluit aan te kloppen bij de buren en ontmoet Haas. Al snel worden de twee dikke vrienden en zijn ze onafscheidelijk. In de lente liet Haas zien wat er in het bos te vinden was en in de zomer bleven ze heel lang op. In de herfst vertelden ze verhalen bij het vuur en ze zorgden voor elkaar als er iemand ziek was. Maar toen de winter aanbrak stormde het zo hard, daar was het huis van Beer niet tegen bestemd. Maar gelukkig was daar Haas, die aanbood dat Beer bij hem mocht wonen. Dat ging niet zonder slag of stoot, want continu op elkaars lip zitten is voor niemand goed. Maar toch leerden de twee en wijze les, ze konden niet zonder elkaar. Thuis was waar ze samen konden zijn! En misschien is er zelfs wel plek voor nog meer buren.

Auteur en illustrator Jonny Lambert kennen we van inmiddels twaalf prentenboeken die naar het Nederlands zijn vertaald bij Veltman Uitgevers. Het meest bekend is zijn boek Gewoon zoals je bent dat in 2018 in de Prentenboek top 10 stond. Dit twaalfde boek gaat over de hartverwarmende vriendschap tussen Haas en Beer. Mooi om te zien is dat het beide verschillende dieren zijn, die toch samen in één huis willen wonen. Ze houden van elkaar en zijn elkaars beste vrienden, een fijne boodschap om kinderen mee te geven. De sfeervolle, kleurrijke illustraties geven het verhaal kracht. Ze weerspiegelen de gevoelens van de vrienden goed en geven je als lezer de juiste sfeer passend bij diverse seizoenen die passeren. Dit boek leert ons dat een thuis meer is dan een huis. Thuis kan overal zijn, als je maar omringd wordt door personen die je lief hebt. Een verhaal met een warme boodschap.

Een liefdevol prentenboek over vriendschap en het vinden van een thuis voor kinderen vanaf drie jaar.