Op een koude winternacht

Op een koude winternacht, toen jij onder je deken van dons lag te slapen,
maakte ik een tekening voor je.

Een winternacht kan zo enorm magisch zijn. Je kan gaan slapen terwijl er niks aan de hand is en als je wakker wordt ligt er een witte deken over de wereld. De schoonheid van zo’n winternacht is gevangen in dit prentenboek, zodat een kind dat de hele nacht sliep ervan kan genieten.

Magisch, troostend, realistisch

De koude winternacht kennen we allemaal. Maar tegenwoordig is het uniek dat je de volgende ochtend wakker wordt en er een dik pak sneeuw ligt. Toen ik nog jong was, kon ik niet wachten om m’n dikke jas en laarzen aan te trekken om in de sneeuw te gaan spelen. Een magische witte deken waardoor de wereld, die eigenlijk nog steeds hetzelfde was, toch veranderde.

Jean E. Pendziwol wil ons laten zien wat er in zo’n koude winternacht allemaal gebeurt. Zo komen er glinsterende stippen aan de hemel, spelen de hazen tikkertje en hangen er wolkjes aan de takken. De volgende ochtend word je wakker door de eerste zonnestralen en is het een koude, volmaakte winterdag. De magische illustraties, gemaakt door Isabelle Arsenault, zeggen daadwerkelijk alles. Ze zijn gemaakt met winterse kleuren waardoor het wit van de pagina afspringt.

Het verhaal begint met een ik-perspectief. Dit kan iedereen zijn zoals de auteur of het winterweer zelf. Wanneer je achterin het boek kijkt, zie je dat het boek is geschreven ter nagedachtenis van Theresa, de zus van de auteur. Toen ik dit las, voelde ik de ik-persoon veranderen naar Theresa. Hierdoor kan het boek ook heel troostend worden ingezet wanneer een kind zijn/haar ouder(s) is verloren. Dan is het de ouder(s) die er voor zorgt dat de wereld zo wonderlijk kan zijn wanneer het winter is.

Dit winterse prentenboek kun je voorlezen voor kinderen vanaf 4 jaar.