Paloma

Op de mat ligt een lichtgrijze envelop. Ik raap hem op en kijk naar de afzender. W.I.S.E.

Paloma is superslim. Haar hersens heeft ze van haar moeder, een beroemde wiskundige. Maar die is een jaar geleden overleden en Paloma’s vader weet niet hoe hij daar mee om moet gaan, met alle gevolgen van dien. Paloma bedenkt een plan om in één klap steenrijk te worden, zodat ze hun problemen kan oplossen. Maar daarvoor moet ze wel naar Amsterdam zien te komen. Mét haar behoorlijk koppige geit Napoleon. Dat is het begin van een vrolijk avontuur vol bijzondere ontmoetingen.

Muzikaal, ontroerend, feel-good

Paloma is hoogbegaafd, de meest ingewikkelde wiskundige vraagstukken lost ze in een handomdraai op. Maar ook op muzikaal gebied is ze uitzonderlijk getalenteerd. Paloma leeft echter met een groot verdriet, haar moeder is een jaar geleden overleden. Haar vader, een lieve maar labiele man, verdrinkt zijn verdriet. Daardoor heeft Paloma er nog een probleem bij want er moet wel brood op de plank. Ze bedenkt een plan waarmee ze in één keer een groot bedrag binnen kan halen. Ze wil een formule gaan presenteren op The big W.I.S.E day. Maar voor deelname aan deze pretentieuze  wedstrijd moet ze wel eerst een test doen. Met Napoleon, haar geit die ze altijd aan haar zijde heeft, reist ze af naar Amsterdam alwaar de wedstrijd gehouden wordt. Ze belandt in een hachelijk avontuur vol bijzondere ontmoetingen en onverwachte gebeurtenissen. Gaat het Paloma lukken om de grote geldprijs binnen te slepen? Wordt haar vader ooit weer clean? Is geld überhaupt de oplossing voor haar problemen? Wat doet ze met haar muzikale talent? Dit zijn slechts een handje vol vragen die gesteld kunnen worden en waar je antwoorden op krijgt tijdens het lezen van dit bijzondere verhaal dat doorspekt is met muzikale elementen, liefdevolle taferelen, filosofische uitspraken en grappige situaties.

Eerder las ik van Cees van den Berg ‘Lotje later’, ook al zo’n prachtig verhaal dat opvalt door de inspirerende muzikaliteit van de hoofdpersoon. Deze schrijver weet bij mij de gevoelige snaar te raken. ‘Gevonden‘, zijn tweede boek, las ik voor de boekenbingo (https://boekenbingo.nl/). Ook dit boek heeft een ontroerende toon die mij raakt. En, hoe kan het ook anders, ‘Paloma’ heeft hetzelfde effect op mij. Ik ben gewoon fan. Ik heb wederom alle muziekstukken die in het boek genoemd worden beluisterd. Paloma’s smaak is breed: van Bachs Air, hopt ze zo naar ABBA of Mozart of een stukje opera. Afhankelijk van de situatie of haar stemming.

Er staan geen plaatjes in het boek, wel worden de titels van de hoofdstukken omringt door kleine muzikale  tekens. Diezelfde tekens staan, als je goed kijkt ook op de boekcover.

Dit boek is een aanrader voor  “out of the box denkers”, muzikanten in spe, of gewoon liefhebbers van een mooi verhaal vol avontuur. Vanaf 10 jaar.