Pas op voor de fluistervaar!

‘Ben jij een verantwoordelijk meisje, Daniëlle?’

Op een avond krijgt Daniëlle (Daan) bezoek van een vreemde man. Het is meneer Stoffels, die in het Geheime Instituut Voor Bijzondere Dieren werkt. Hij zoekt een veilige plek voor zijn fluistervaar. De vogel is een inprater van het gevaarlijkste soort, daarom wil de minister van Volksgezondheid hem laten inslapen. Als Daan even op de fluistervaar past, blijkt dat nog niet zo gemakkelijk te zijn. Het dier weet te ontsnappen en algauw maakt iedereen jacht op hem. Daniëlle voelt zich vreselijk schuldig. Samen met haar opa verzint ze een plan om de fluistervaar te reden. Maar of dat ook lukt…

Humoristisch, spannend en doordacht

Stel je voor, er vliegt een vogel door het land die je gekke dingen influistert. Opeens ben jij een aap en klim je hoog in een lantaarnpaal, of misschien wel een koningin die deftig door de stad paradeert en iedereen bevelen geeft.
Het overkwam de mensen in Dommelbergen, waar het helemaal mis ging toen de fluistervaar ontsnapte.

Mirjam Mous schreef een boek passend bij de situatie van nu. Een persconferentie en maatregelen waarbij thuiswerken wordt geadviseerd. Echter niet door een virus, maar een levensgevaarlijke vogel, de fluistervaar. Door de kracht van deze vogel zit het verhaal boordevol humor, van verkeersregelaars die veranderen in een dirigent en van juffen die school het stomste ter wereld vinden, alles komt voorbij.

De illustraties zijn allemaal in zwart-wit vormgegeven en hebben daarbij een geel accent, passend bij de kaft van het boek. Marja Meijer heeft met haar illustraties gezorgd voor een aanvulling en verduidelijking van het verhaal. De illustraties zijn ruimschoots aanwezig en wisselen de korte hoofdstukken af. Er is variatie tussen paginagrote illustraties en kleine illustraties naast de tekst.

De minister van Volksgezondheid heeft maar één doel, het in veiligheid brengen van de bevolking. En in zijn ogen kan dat alleen door de fluistervaar in te laten slapen. Daniëlle denkt daar echter anders over en met haar nog veel meer landgenoten. Ze komt in actie. Maar is dit genoeg? Mag de fluistervaar blijven leven? Of sterft deze diersoort toch nog uit?

Een spannend verhaal boordevol humor voor de dierenliefhebber vanaf zeven jaar.