Pas op voor die koe!

‘Trek je modderlaarzen aan en ga op pad met boer Gijs!’

Oeps! Pap mist een koe, die loopt vast nog in de wei. Maar het is al laat, en de stal moet op slot. Gijs springt op. Hij haalt die koe uit de wei. Met zus Saar kan hij dat wel, of toch niet? De koe staat op en loopt weg. Ze wil de wei niet uit! Maar Gijs en Saar zijn slim, hoor! Let maar eens op!

AVI-lezen, humor, herkenbaar

Gijs en Saar helpen hun vader op de boerderij. Wanneer alle koeien in de stal staan, merken ze dat ze koe elf missen. Ze is een beetje stug, volgens hun vader. Toch gaan Gijs en Saar proberen haar in de stal te krijgen. Ze komen er al snel achter dat dit niet meevalt. Hun vader had dus toch gelijk. Gijs en Saar doen ontzettend hun best, Saar op een iets lievere manier dan haar broer. Maar dan komen ze beide vast te zitten in de drek. Hoe komen ze hier nou weer uit?

Dit vrolijke verhaal is geschreven voor beginnende lezers, die 6 á 8 maanden leesonderwijs hebben gevolgd. Door de korte zinnen, waarbij er geen gebruik is gemaakt van hoofdletters, leest het prettig voor de kinderen. Zij zullen dit herkennen vanuit de (lees-)boeken op school. Door de leer- en telspellen en de strip is het ook mooi afwisselend. De leerspellen variëren in moeilijkheidsgraad. Je kunt ze herkennen aan het aantal klavertjes vier. Is het spel nog te lastig? Dan kan de lezer dit samen doen met een voorlezer of ouder.

Van de illustraties word ik ontzettend vrolijk. Er is gebruik gemaakt van heldere kleuren op een witte achtergrond. Op deze manier springen de illustraties er echt uit. Doordat de tekst op de witte achtergrond staat, is deze duidelijk te lezen en raakt de lezer niet afgeleid door achtergrond details.

Voor alle beginnende lezers vanaf 6 jaar.