Piraten, dieren, bejaarden. Wat stem jij?

Categorieën: , , ,

‘Democratie is een Grieks woord. In het Grieks betekent demos het volk: iedereen die in een land of in een gebied woont. En kratos betekent macht. Democratie is ‘de macht van het volk.’

Na het lezen van dit boek weet jij waarschijnlijk méér over de democratie en hoe de politiek werkt dan je ouders! Wie bepalen alle regels en wetten in Nederland? Waarom hebben dieren en piraten hun eigen politieke partij? Mogen journalisten alles opschrijven wat ze denken of zijn daar toch regels voor? Het antwoord op deze vragen (en meer!) vind je in dit boek, waarin ales wordt uitgelegd over het ontstaan van onze democratie en hoe we die tegenwoordig toepassen. Ook vertellen diverse politici over hun werk en hoe ze daarmee mensen proberen te helpen.

Interessant, toegankelijk, actueel

Sharon Gesthuizen is een ex-politicus en zat van 2006 tot 2017 in de Tweede Kamer. Ze was onder meer woordvoerder voor Veiligheid en Justitie, Immigratie en Asiel en Economische zaken. Ze vindt de democratie zo belangrijk, dat ze dit graag aan kinderen mee wil geven. Vandaar dat ze er een boek over schreef. Ze is er goed in geslaagd om dit lastige en ingewikkelde onderwerp op een begrijpelijke en heldere manier uit te leggen. In 10 hoofdstukken neemt ze je mee in de wereld van de politiek, de democratie en verkiezingen. Ze legt uit welke vormen van regeren er zijn en wat het verschil is. Wie bepalen de regels en wetten in Nederland? En hoe worden die personen dan gekozen? En gaat dat in andere landen op dezelfde manier? Hoe gaat het eraan toe in de Tweede kamer? En wat doen ze daar nu eigenlijk? En wie controleert de regering en de ministers? Op deze en andere vragen krijg je antwoord wanneer je dit boek leest.

In het boek zijn interviews opgenomen met onder andere Sigrid Kaag, Fred Teeven en  Ahmed Aboutaleb. Ze vertellen wat een democratie voor hun betekent en hoe zij het vinden om Kamerlid, Burgemeester of officier van Justitie te zijn. Dat is een  mooie aanvulling in het boek. Het boek eindigt met grappige of interessante weetjes . Bijvoorbeeld dat de koning zelf niet stemt en dat het aantal ministeries kan wisselen.

Dit boek is heel geschikt voor kinderen van 10 tot ongeveer 15 jaar die in aanloop naar de verkiezingen graag meer willen weten over de politiek en over onze democratie.