Planeet Omar: Fantastische reddingsmissie

‘Op het plein begonnen zich al geruchten te verspreiden dat juf Krankel een superschurk was die ontsnapt was uit een extra beveiligde gevangenis en zichzelf als juf had vermomd’.

Wanneer Omar en zijn vrienden na de vakantie terug op school komen, lijkt hun lieve juf vervangen te zijn door iemand die erg knorrig is. Omar hoort andere leraren over zijn juf praten, en hij besluit dat er iets verschrikkelijks moet zijn gebeurd. Zou ze ontvoerd kunnen zijn door… aliens?!
Omar overtuigt zijn vrienden ervan om op een reddingsmissie te gaan, maar dat leidt tot een erg verrassende ontdekking

Avontuurlijk, spannend, mysterieus

Wanneer Omar en zijn klasgenootjes na de vakantie terugkeren naar school hebben ze zin om hun juf Hallison weer te zien. Ze zijn erg verbaasd wanneer niet zij, maar een andere juf voor de klas staat. Ze heet juf Krankel en geeft aan dat ze voor de rest van het schooljaar hun juf zal zijn. Waar juf Hallison is gebleven durven de kinderen niet aan haar te vragen, ze is echt super streng! Ook de andere leerkrachten kunnen hun niet vertellen waar hun juf gebleven is. Er zit dus niets anders op dan zelf op onderzoek uit te gaan! De aanwijzingen wijzen erop dat ze ontvoerd is door aliens, of… toch niet?

Omar zijn opa en oma komen uit Pakistan en hij en zijn familie zijn moslims. In het verhaal ligt hier de nadruk niet op, maar in het verhaal lees je af en toe iets over de cultuur. Het boek heeft een mooie opdracht. Er staat: Opgedragen aan alle kinderen die doen wat juist is, ook als niemand het ziet. In het boek komt die zin nog eens terug. Daarbij staat de opmerking dat het soms hard werken is om het juiste te doen. Een hele mooie les!

Er worden in het boek verschillende lettertypes en lettergroottes gebruikt, zodat sommige zinnen of woorden van de bladzijde afspringen. Ook staat het boek vol met zwart-wit tekeningen die het verhaal ondersteunen. Er is gekozen voor een ruime bladspiegel en een ruime regelafstand. Zo staat er niet te veel tekst op een pagina en blijft het overzichtelijk voor de lezer.

Er zijn meer boeken verschenen in deze serie en deze zijn los van elkaar te lezen. Maar ik weet zeker dat wanneer je kind kennis heeft gemaakt met Omar en zijn vrienden, ze ook graag zijn andere avonturen willen lezen!

Voor alle kinderen vanaf 7 jaar die van een spannend avontuur houden.