Pleister – Het kaartje van Guus

‘Jij hebt ook een kaartje,’ zegt Alisa.
Leon schrikt en weet niet goed wat te zeggen.

Guus draagt een kaartje om zijn nek. Daarop staat ‘autisme’. Op school plagen zijn klasgenootjes hem, omdat hij anders is. Hij kan moeilijk met andere kinderen praten. Maar dan ontmoet hij op de speelplaats Alisa, die hem haar eigen kaartje toont.

Autisme, diversiteit en vriendschap

Ieder kind is uniek en ieder huishouden is anders. De informatieve serie Pleister maakt gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Deze boeken bevatten altijd een verhaal en spelletjes zoals zoekplaten voor kinderen. En verder zit er achterin het boek ook een informatieve bijlage voor volwassenen. Deze serie nodigt eigenlijk uit tot praten met en begrip krijgen voor elkaar. Een ‘pleister’ helpt altijd, vandaar de mooie naam voor deze serie. Dit deel gaat over autisme.

Guus draagt letterlijk een kaartje om zijn nek, je ziet het kaartje op de schitterende illustraties. Hij heeft autisme en voelt zich anders dan anders. Guus houdt bijvoorbeeld niet van harde geluiden en trekt iedere ochtend in een vaste volgorde zijn kleding aan. Op een dag ontmoet hij het meisje Alisa. En zij toont hem iets bijzonders. Hij is helemaal niet de enige met een kaartje om zijn nek. Als je goed kijkt, zie je dat iedereen wel een kaartje om heeft. Dat besef maakt zoveel verschil voor Guus. Had hij dit maar eerder gezien?

Wat een prachtige manier om aan jonge kinderen uit te leggen wat autisme is en hoe je ermee om kunt gaan. Dit wordt op een speelse laagdrempelige manier gedaan. Het boek is geschreven door Janne Janssens. Zoë Claessens zorgde voor de mooie sfeervolle illustraties in zachte kleuren. Wat handig dat er achterin nog zoveel informatie staat voor volwassenen. Hierdoor is het boek zeer bruikbaar op school en thuis.

Een pleister voor Guus is een leerrijk verhaal over autisme voor kinderen vanaf 6 jaar die hier graag meer over willen weten en is zeker ook een handig naslagwerk voor volwassenen.