Poppy’s plekje

Poppy's plekje

Leef jij in harmonie met de natuur?

Op een dag laat de zon een kleine klaproos voelen dat het tijd is om te ontluiken. De kleine klaproos kijkt om zich heen en leert dat iedereen zijn plekje heeft. De zon, de maan, de sterren, de aarde, de regen, de bijen, de vlinders, de bloemen en wij: we kunnen niet zonder elkaar.

natuur, bloemen en samenleven

Wat is dit een prachtig vormgegeven prentenboek met een poëtisch en informatief verhaal over het in harmonie leven met de natuur. Voordat het werkelijke verhaal over Poppy begint, zie je in vier stripachtige plaatjes hoe een zaadje ontkiemt tot een plant. En dan begint het eerste deel van het verhaal van Poppy een klaproos, over de groei van bloemen. Pas op het moment dat de zon gaat stralen, komt de rode bloem uit de knop tevoorschijn. Poppy is geboren. Als Poppy kennis heeft gemaakt met papa en mama klaproos, ziet Poppy om zich heen nog veel meer bloemensoorten staan. Wat is het leuk dat deze bloemennamen ook echt genoemd worden! Poppy leert alle bloemennamen zoals madeliefje, ereprijs, pimpernel, paardenbloem en kamille.

In het tweede gedeelte van het boek wordt op een eenvoudige manier ingegaan op het belang van bloemen. Bloemen maken de wereld mooi en vrolijk. En bloemen zorgen voor de bijen en de vlinders, door ze nectar te geven om te eten. De bijen en vlinders helpen de bloemen op hun beurt weer en zorgen ervoor dat er nieuwe bloemen blijven komen. Samen zorgen ze voor elkaar. De cirkel is rond. Het verhaal kan weer vooraan starten. Je ziet ook echt de eerste pagina weer terug op de laatste pagina.

Dit boek is een must voor jonge nieuwsgierige kinderen die van de natuur houden. Door dit boek leren jonge kinderen onbewust veel over de natuur en het belang van wilde bloemen. Het boek is geschikt voor jonge kinderen vanaf 4 jaar.

Naast het informatieve gedeelte in dit verhalende boek, is het boek ook prachtig vormgegeven door Guido van Genechten. De illustraties hebben vrolijke en zachte kleuren en zijn voorzien van veel details zoals kleine insecten getekend tussen alle bloemen. Er valt genoeg te zien.

Een prachtig boek wat je heerlijk kunt voorlezen in ieder seizoen.