Puin

‘Een rollercoaster aan heftige emoties’

“Staat de politie op de kade? Zijn ze al op de hoogte? Natuurlijk weten ze ervan. Nieuws raast, spat open als een vuurpijl.

Even gaan de zenuwcellen in je hersenen in overdrive, een beeld van vanochtend dringt zich op, maar iets in je beschermt je tegen de beelden…”

Dit verhaal neemt je mee in de draaikolk van emoties die de hoofdfiguur meesleurt. Hoe overleef je als je voorspelbare leventjes opeens in puin ligt? Hoe moet je verder? Hoe kun je verder?

zwart, rauw en apart

Als je in dit boek begint te lezen, stap je in een rollercoaster (van gevoelens ) waar je met geen mogelijkheid meer uit kunt. Nauwelijks beschrijving van feiten, wel een zeer uitgebreide beschrijving van de emoties van de hoofdpersoon die iets verschrikkelijks heeft meegemaakt. Wie de hoofdpersoon is, waar deze naar toegaat, is lang onduidelijk, maar na een tijdje turbulente gevoelskracht wordt er dan eindelijk toch iets meer bekend over de ik-figuur die zich, begrijpelijkerwijs in een psychisch warrige, nare positie bevindt. Langzaam worden er tipjes van de sluier opgelicht en kom je stukje bij beetje te weten wat er zich heeft afgespeeld, al wordt er ook veel aan de verbeelding van de lezers overgelaten.

Opvallend vind ik de schrijfstijl, die net als de emoties doet denken aan een onophoudelijke achtbaan. Het gaat maar door… er is geen ontsnapping meer mogelijk, je moet het ondergaan. De hoofdstukken (voor zover die er zijn) zijn titelloos. Het boek is wel opgedeeld in 2 delen die van elkaar gescheiden zijn door een zwarte bladzijde. Er zijn verder geen illustraties. In deel 1 lees je een wirwar van emoties. In deel 2 wordt de oorsprong van deze gevoelens  wat opgehelderd. Flashbacks over de traumatische gebeurtenis maken duidelijk waarom de ik-figuur totaal in de war is. Mondjesmaat komen we dan uiteindelijk nog wat meer te weten over Tess, haar familie en de locatie. De hoofdpersoon heeft een traumatische ervaring opgedaan, haar leven ligt in puin en de gevolgen zijn groot.

Dit boek is geschikt voor jong volwassenen vanaf 14 a 15 jaar die wel tegen een stootje kunnen. Het zou echt gebeurd kunnen zijn, helaas.