Queer Icons: LHBTI-iconen van A tot Z

’80 LHBTI-iconen die ons leven kleur geven! Wat weet jij van 100 jaar homogeschiedenis?’

Het werd weleens tijd. Na een eeuwigheid in de kast te hebben geleefd, krijgen legendarische LHBTI’ers uit alle windstreken eindelijk de erkenning die ze verdienen.

Dit boek is een eerbetoon aan activisten, kunstenaars, komieken, schrijvers, muzikanten, goudenmedaillewinnaars, dichters, dragqueens en nog veel meer LHBTI’ers. Al deze iconen hebben gestreden voor burgerrechten, de zichtbaarheid van LHBTI’ers radicaal vergroot of ons op kunstzinnige wijze een uitlaatklep gegeven.

Te midden van deze kleurrijke personen vind je informatie over belangrijke momenten uit de homogeschiedenis, zoals de Stonewallrellen, het hoe en waarom van de vele Pride-vlaggen en de groeiende zichtbaarheid van LHBTI’ers in de amusementswereld, sportwereld en elders.

Informatief, geschiedenis, diversiteit

Wil je alles weten over legendarische LHBTI’ers uit alle windstreken, dan is dit het boek voor jou. De kleurrijke cover verraadt al dat dit een boek is over kleurrijke personen. Na de inspirerende inleiding van de auteur Patrick Boyle komen in alfabetische volgorde allerlei iconen aan bod.De ondertitel van het boek had dit al verraden… Deze iconen zoals bijvoorbeeld Jodie Foster en Elton John hebben allemaal op hun eigen unieke wijze gestreden voor acceptatie van de LHBTI-gemeenschap. Volgens de auteur zijn deze iconen de pioniers die dit boek mogelijk gemaakt hebben. Wat worden er veel verschillende personen beschreven. Het boek is hierdoor zeer afwisselend. Het boel lijkt misschien op een encyclopedie, maar het boek is veel meer dan dat…

Dit boek bevat niet alleen beschrijvingen van personen. Tussendoor staan er ook allerlei weetjes over de belangrijkste momenten uit de homo-geschiedenis zoals het verhaal achter de Pride-vlag, de Stonewall-rellen en de groeiende zichtbaarheid van LHBTI’ers in de sportwereld. De tijdlijn met belangrijke gebeurtenissen voorin het boek geeft een heel goed beeld van belangrijke historische gebeurtenissen voor de LHBTI-gemeenschap.

Antoine Corbineau zorgde voor de schitterende illustraties in dit boek. Er is geen witte pagina te vinden in dit boek, alle pagina’s zijn voorzien van kleur. En alle kleuren uit de regenboog zijn ruim vertegenwoordigd. Dit is echt een boek om er vaak bij te pakken en door te bladeren. Het nodigt uit om meer over de beschreven personen op te zoeken op internet en daarna pas weer verder te lezen. Je merkt dat er zeer veel aandacht is geschonken aan de vormgeving van het boek.

Dit informatieve Young adult boek is een prachtig naslagwerk en is zeer geschikt voor lezers vanaf 14 jaar die alles willen weten over queer icons.