Raadsel van de zee

‘Je moet daar blijven stilstaan en écht niet verder lopen terwijl ik het je vertel.’

Ravian woont in het vissersdorp Rotterharing. Zijn vader, Lasse, is schipper en vaak op zee, maar hij komt altijd naar huis als Ravian jarig is. Ravian weet dat er iets helemaal mis is als zijn vader niet aanmeert op zijn twaalfde verjaardag. Samen met zijn beste vriend, zeemeeuw Marvin, begint Ravian aan een zenuwslopende zoektocht op zee om zijn vader te vinden. Zal hij hem ooit weer zien? Een boek over een vermiste vader, een vervloekt schip en een innige vriendschap.

Vriendschap, avontuurlijk en spannend.

Wat een debuut van Jonne Kramer! Dit smaakt absoluut naar meer. Het verhaal gaat over Ravian die op de dag van zijn verjaardag enorm uitkijkt naar de komst van zijn vader, Lasse. Die is schipper en is vaak van huis. Op de verjaardag van Ravian legt zijn vader zijn schip altijd aan in de haven. Dit jaar komt Lasse niet. Dat maakt Ravian ongerust en hij besluit naar hem op zoek te gaan. Via via hoort hij over een vervloekt schip van zeerover Bank dat in de haven moet liggen. Wie er ooit een voet aan boord zet, komt er nooit meer af. Toch stapt Ravian aan boord, omdat hij denkt zijn vader te horen roepen. Zijn vader vindt hij er niet. Wel ontmoet hij Karst, een jongen die ook vastzit op het schip. Ze worden vrienden en beginnen aan een reis vol avonturen en gevaren. Zullen ze de vader van Ravian vinden? En kunnen ze ooit het schip verlaten?

Het boek is vlot geschreven en als lezer leef je helemaal mee met de personages en het avontuur dat ze beleven. Jonne Kramer heeft een hele fijne schrijfstijl. In het boek is Ravian bevriend met een meeuw, zijn er vervloekte schepen, worden ze aangevallen door kwallen en zeemonsters, maar het is geen moment ongeloofwaardig. Als je eenmaal begint met lezen, kan je niet meer stoppen! In het boek staan 3 paginagrote illustraties van de hand van K.J. Mountford. Die zijn geplaatst op cruciale momenten in het verhaal. Deze zwart/wit illustraties vullen het verhaal goed aan. De kaft is van dezelfde illustrator en wel in kleur. Alleen al vanwege deze prachtige kaft verdient dit boek een plaats in je boekenkast!

Een mooi boek over vriendschap, angsten overwinnen, mysteries en avonturen. Voor kinderen vanaf 10 jaar.