Raargebeurd: Het rariteitenkabinet van meneer Fred

Categorie:

‘Spannend, vreemd en geheimzinnig? Een mysterie bedoel je? Wat dachten jullie van…”

Dit boek is een wervelende reis langs ’s werelds mafste mysteries! Twee nieuwsgierige kinderen belanden in het rariteitenkabinet van Meneer Fred op zoek naar een écht mysterie. Daar weet Meneer Fred wel raad mee. Waar zijn bijvoorbeeld al die schepen gebleven in de Bermudadriehoek? Bestaat de Verschrikkelijke Sneeuwman echt? Vaart de Vliegende Hollander nog steeds rond? En… leeft Elvis nog? Meneer Freds verhalen zijn zo levendig dat het lijkt alsof ze er zelf bij zijn! Maar zijn ze nou waargebeurd of raargebeurd…?

Humor, prentenboek, mysteries

Bestaan er ook prentenboeken voor oudere kinderen? Ja natuurlijk, die bestaan zeker. En Raargebeurd: Het rariteitenkabinet van meneer Fred is daar een uitstekend voorbeeld van. De auteur van het boek, Emanuel Wiemans is illustrator en animator en schreef en tekende al diverse prentenboeken. Dit boek is een mix van stijlen en Emanuels eerste boek voor oudere kinderen. De illustraties zijn getekend vol humor en ondersteunen het verhaal. Soms zijn de illustraties paginavullend en af en toe staan er meerdere kleinere illustraties op een pagina zoals in een stripboek.

Aan het begin van het boek maak je kennis met Lucy en Felix. Zij gaan op bezoek bij de oom van Lucy, oom Fred. Deze oom heeft een wel heel bijzondere winkel. Het lijkt wel een rariteitenkabinet. Zij zijn op zoek naar een onderwerp voor hun schoolwerkstuk en zij denken dat Fred hier wel bij zou kunnen helpen. Zij zoeken een bijzonder voorwerp waar zij een spannend, geheimzinnig, maar waargebeurd verhaal bij kunnen vertellen. Zij zijn eigenlijk op zoek naar een ‘mysterie’. Oom Fred doet er alles aan om de meest bijzondere voorwerpen te laten zien.

Of het nu gaat om het mysterie van de verschrikkelijke sneeuwman, het verhaal over de Vliegende Hollander of het mysterie rondom de Bermudadriehoek; oom Fred weet bij ieder mysterie een levendig verhaal te vertellen. Wanneer ze na de introductie van een verhaal door een deur stappen, wandelen ze eigenlijk zelf het verhaal in en beleven ze zo het mysterie van wel heel dichtbij. Of dit nu helemaal de bedoeling was van Lucy en Felix, dat wordt in het midden gelaten…  Inspirerend zijn alle verhalen wel. Het boek zet je echt aan het denken: zijn deze verhalen nu waargebeurd of raargebeurd?

Of de twee nieuwsgierige kinderen nu naar buiten lopen met een onderwerp voor hun schoolwerkstuk? Dat antwoord vind je in dit geweldige en originele prentenboek. Raargebeurd: Het rariteitenkabinet van Meneer Fred is een geweldig prentenboek voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar die graag op avontuur gaan en geïnteresseerd zijn in gekke verhalen uit de geschiedenis.