Radio Popov en de vergeten kinderen

Radio Popov en de vergeten kinderen

‘Ik ben Alfred. Alfred de Vergetene, de verteller van dit verhaal.’

Alfred voelt zich vaak alleen. Zijn moeder kent hij niet en zijn vader is steeds op zakenreis. Als hij op een nacht door een lege maag niet kan slapen, wordt er opeens een kant bezorgd waar ook een appel en een boterham uit vallen. Maar als Alfred daarna de deur opendoet, is de krantenbezorger verdwenen.

De mysterieuze bezorger blijkt een vrouw te zijn. Amanda, die vergeten kinderen helpt. Alfred mag met haar mee en vanaf dat moment verandert alles: voor het eerst van zijn leven voelt hij zich ergens thuis. Bij Amanda vindt Alfred een oude radiozender en begint hij geheime radio-uitzendingen te maken voor andere Vergeten Kinderen. Maar hoe kan het eigenlijk dat Amanda zo goed is in het opsporen van deze kinderen? En wat zal Alfreds vader doen als hij eenmaal terug van zijn reis ontdekt dat zijn zoon weg is…?

Aangrijpend, mysterieus en liefdevol

Vergeten kinderen, je zou ze het liefst allemaal mee naar huis nemen en de liefde geven die ze verdienen. De vergeten kinderen in dit boek hebben een eigen, ontroerend verhaal. De één heeft ouders die almaar werken, de ander heeft ouders die altijd drinken. Maar allemaal zijn ze sterk, zelfstandig en met een beetje hulp van Amanda krijgen ze veel voor elkaar. Alfred, de hoofdpersoon van dit verhaal, komt achter de identiteit van de mysterieuze krantenbezorger die hem in de nacht iets te eten bezorgt. Amanda besluit Alfred mee te nemen en hij trekt bij haar in. Dat is wennen voor een kind dat altijd alleen is geweest, maar ook voor Amanda die het gewend is om alleen te wonen. Gelukkig voelt Alfred zich snel thuis en begint hij Amanda te helpen om pakketjes te bezorgen bij de andere vergeten kinderen. Bij het opruimen van de vide, de slaapplaats van Alfred, vinden de twee een oude radio die ze aan de praat krijgen. Als Alfred begint met uitzendingen van Radio Popov, gaan de balletjes rollen. De kinderen sturen vragen in en met kerst in aantocht willen Amanda en Alfred de kinderen uitnodigen voor een fijn feest. Maar kan iedereen ongezien wegkomen? En is de hulp van Amanda genoeg voor deze kinderen?

Dit verhaal leest als een trein. Je sluit de kinderen stuk voor stuk in je hart en moet weten of het goed komt met iedereen. Daarnaast kent het boek mysterie en spanning wat er voor zorgt dat het boek lastig weg te leggen is. Het verhaal is beeldend geschreven, je waant je al snel in de prachtige tuin vol appelbomen en het kleurrijke huis van Amanda. Maar ook de kille steeg en donkere, stille straten zie je als lezer helemaal voor je. Het verhaal, geschreven door Anja Portin is vanuit het Fins naar het Nederlands vertaald door Petri Hoogendijk. Ook bevat het boek naast de omslagillustratie die direct je aandacht trekt, een aantal fijn gedetailleerde illustraties binnenin het boek. Deze zijn geheel in zwart-wit en komen van de hand van Jade van der Zalm. Ze geven het filmisch geschreven verhaal een sterkere laag waardoor het als lezer nog makkelijker in je op te nemen is.
Een aangrijpend verhaal voor kinderen vanaf 10 jaar.