Rekenen voor je leven

‘Wat hebben de sommen met ons leven te maken? Wat we hier leren moet toch belangrijk zijn?’

Wat gebeurt er als een klas de saaie sommen mag vervangen door rekenlessen die met hun eigen leven te maken hebben?

Groep zeven van de Rover Hoepsika-school komt in opstand tegen hun saaie rekenboek. De klas sluit een contract met hun juf en meester: dit jaar gaan ze rekenen met vragen die belangrijk zijn voor hun leven. Iedereen één vraag. Elke week één vraag. Die nieuwe rekenlessen zullen alles veranderen.

– Hoe win je alle spelletjes?
– Is plassen onder de douche echt goed voor het milieu?
– Zijn ijsjes overal en altijd even koud?
– Hoe word je rijk?

Fascinerend, vernieuwend, inspirerend

Wat nou als je het gewone rekenboek aan de kant legt en betekenisvol rekenen gaat geven? Dat is waar de leerlingen van groep 7 van de Rover Hoepsikaschool om vragen. Ze willen best leren rekenen, maar wel met vragen die belangrijk zijn voor hún leven. Samen met hun leerkrachten maken ze een plan waarbij iedere leerling één rekenvraag mag stellen die voor hem of haar belangrijk is. Iedere week wordt er één vraag behandeld. Dat levert fantastische vragen en dus ook fantastische rekenlessen op, waarvan de kinderen veel leren over de wereld om hun heen. Het maakt ook dat de kinderen met een andere blik om zich heen kijken om een rekenvraag te verzinnen.

De vragen variëren van: Hoe kunnen we vlekkeloos lootjes trekken? Wat is het laatste getal? Waarom kies ik in de supermarkt altijd de langzaamste rij en hoe kies ik de snelste? Tot: Als mensen mierenkracht hadden, wat zouden we dan kunnen tillen? In de klas zitten 22 leerlingen, dus er worden 22 vragen in het boek behandeld. Voorafgaande aan de vraag maak je kennis met het kind en wordt het duidelijk waarom een kind een bepaalde vraag stelt. Ook leer je in deze stukjes de klas beetje bij beetje kennen, telkens vanuit een ander kind verteld. De antwoorden op de rekenvragen worden in stripvorm weergegeven, die gemaakt zijn door Floor de Goede. Allerlei rekenonderdelen komen aan bod bij de zoektocht naar de antwoorden op de vragen. Oppervlaktes berekenen, percentages, breuken, inhouds- en lengtematen etc. Achterin het boek vind je een korte uitleg bij de verschillende onderdelen voor extra uitleg.

Het boek is een samenwerking tussen schrijver Edward van de Vendel en wiskundige Ionica Smeets. Samen hebben ze een origineel en inspirerend boek afgeleverd.

Een fantastisch boek voor kinderen die de zin van rekenen nog niet zien. Maar zeker ook voor leerkrachten in het basisonderwijs. Dit boek zou verplichte kost moeten zijn op de pabo’s, zodat leerkrachten leren om rekenlessen betekenisvoller te maken en niet alleen de methodes te volgen. Laat dit boek daar een inspiratiebron voor zijn!