Rikki en de eekhoorn

Rikki en de eekhoorn

“En nu gaat hij naar het Eekhoornparadijs. Het is ook de plek waar ze waren voor ze geboren werden. De plek waar ze volmaakt gelukkig zijn.”

Het is herfst in het bos waar Rikki woont. Hij is druk op zoek naar kastanjes, want die vindt hij zo lekker. Hij zoekt onder elke struik maar vindt dan ineens een eekhoorn. Is hij aan het slapen, is hij ziek of misschien heeft hij zijn pootje gebroken? Samen met zijn vriendinnetje Anni brengen ze de eekhoorn naar Rikki’s moeder. Zij ziet meteen wat er aan de hand is. De vader en moeder van Rikki leggen uit hoe het kan dat de eekhoorn dood is gegaan. Met elkaar zoeken ze een mooie plek om de eekhoorn te begraven en daar nemen ze afscheid van hem.

Verwerking, realistisch, eerlijk

In het elfde deel in de boekenreeks over Rikki staat de dood en het afscheid nemen centraal. Voor Rikki is dit de eerste keer dat hij hiermee in aanraking komt. Papa en mama leggen op een begrijpelijke manier stap voor stap uit wat dit inhoudt. Dit proces kan voor jonge kinderen nog vaag zijn en roept waarschijnlijk vele vragen bij ze op. Door de stappen van de papa en mama van Rikki zal dit iets meer duidelijkheid scheppen. Hierdoor is het een erg leerzaam boek. Door de fijne schrijfstijl van Guido van Genechten is dit verhaal al voor de jonge kinderen te begrijpen.

De paginagrote illustraties geven het verhaal extra kracht door duidelijk te laten zien wat er gebeurt. Hierdoor biedt het prentenboek ook waardevolle momenten om met het kind in gesprek te gaan. Rikki en de eekhoorn is voor te lezen aan kinderen vanaf 4 jaar.