Rotkat

“‘Zullen we?’ vraagt Mohammed.
‘We zullen!’ zegt Rotkat.”.

Dit boek gaat over Rotkat. Ooit had hij wel een baasje en heette hij Poekie, maar dat weet niemand meer. Nu woont hij in een heus kasteel op een vuilnisbelt. En ja, Rotkat heeft een ooglapje want hij verloor zijn oog in een gevecht met meeuw Mohammed, die overigens sindsdien zijn beste vriend is. Rotkat wil geen baasje meer: liever is hij vrij en blij. Maar soms is het gevaarlijk in de stad, zeker voor een losse kat…

Rotkat, pas op!

Grappig, avontuurlijk, tijgerlezen

Rotkat en zijn beste vriend Mohammed vervelen zich nooit. Of ze nu een visje jatten op de markt of een jongetje helpen oversteken, ze beleven allerlei avonturen. Wanneer ze onderweg zijn komt Rotkat de mooie kat Mimi tegen. Hij krijgt haar niet meer uit zijn gedachten. Maar dan is daar Ad van “Ziet u een losse kat? Bel Ad!”. Mohammed en Rotkat doen er dan ook alles aan om uit de handen van Ad te blijven.

Rotkat is een topboek met een doorlopend verhaal, er zijn namelijk geen hoofdstukken. We volgen Rotkat in zijn avontuur met eenvoudige zinnen en een duidelijk lettertype. Hierdoor is het voor de lezer, die al een beetje heeft geoefend, goed te volgen. De simpele kleurillustraties van Milja Praagman vallen op in het boek. Dit komt doordat niet alles in kleur is getekend. Hierdoor vallen de belangrijke details, zoals Mohammed, Rotkat en Sadet, meer op dan het vuil op vuilnisbelt.

Janneke Schotveld en Milja Praagman laten ons kennismaken met Rotkat in het nieuwste deel van de serie Tijgerlezen. In deze serie verschijnen boeken voor lezer van 5 tot 9 jaar en zijn geschikt om voor te lezen of om zelf te lezen. Wat de Tijgerleesboeken uniek maakt is dat ze niet zijn ingedeeld in AVI niveaus. Hierdoor kan het kind zelf kiezen waar hij/zij aan toe is. Daarbij komt dat de boeken voldoen aan de belangrijkste criteria van kinderen: ze zijn spannend of grappig en hebben altijd veel kleurrijke illustraties!

Gaan jullie ook kennismaken met Rotkat?
Ik kan niet wachten op een tweede deel!