Samen op het eiland Zeekraai: Een beestje voor Pelle

“Als jij niet zo goed kan schrijven dat ik het snap, dan kan je er net zo goed mee ophouden.”

De familie Melkerson woont elke zomer op het eiland Zeekraai. Pelle vindt het daar heerlijk: hij kan er uren rondzwerven over de velden of met zijn buurmeisje Mops spelen. Mips heeft namelijk de allerbeste hond van de wereld. pelle zou ook zo graag een huisdier willen…

Een spannend avontuur met een warme sfeer, gebaseerd op de beroemde klassieker van Astrid Lindgren Samen op het eiland Zeekraai.

Spannend, hartverwarmend en klassiek

De klassiekers van Astrid Lindgren worden stuk voor stuk heruitgegeven. Met Een beestje voor Pelle kunnen nu ook de jongste avonturiers genieten van een echt Lindgrenavontuur. Het spannende verhaal speelt zich af op een aantal kleine eilandjes die dicht bij elkaar liggen. Mops komt Pelle halen om te spelen. De vader van Pelle is aan het schrijven en wil rust en stuurt daarom de kinderen weg om melk te gaan halen bij boer Jansson. Boer Jansson stond alleen net op het punt om een aantal van zijn koeien naar een weiland op een ander eiland te brengen en de kinderen willen graag met hem mee. Op het eiland zien ze Pim met zijn prachtige konijnen. Pelle zou ook graag een konijn willen… Als ze horen dat Oom Rolle konijnen verkoopt is Mops vastberaden er één voor Pelle te gaan halen. Ze roeien er naar toe en kiezen een konijn. Maar op de terugweg gaat het mis! Het gaat onweren en ze raken de roeispanen kwijt… Zullen ze nu ervaren wat schipbreuk is? Of dobbert het bootje toch richting één van de eilandjes? De spanning is om te snijden. Gelukkig is Bootsman, de hond, altijd een redder in nood!

De spannende gebeurtenissen worden verzacht door de warme, sfeervolle illustraties. Deze combinatie maken het boek uitermate geschikt voor jonge lezers. Dit hartverwarmende prentenboek krent veel tekst en paginavullende illustraties. Er is gekozen voor een zacht kleurgebruik wat de sfeer van het verhaal goed weerspiegeld. Het verhaal staat geheel in het teken van dierenliefde en het altijd vinden van een oplossing voor ieder probleem. De vriendschap tussen Pelle en Mops is lieflijk. De stoere Mops staat haar mannetje en regelt haar zaakjes goed. Pelle is daarentegen een zachter personage, maar als het nodig is staat hij klaar om te helpen. Het officiële verhaal is al in 1964 geschreven door Astrid Lindgren in een verhalenbundel, maar in 2019 opnieuw uitgegeven als losstaand boek. Bij de vertaling zijn de bijzondere namen gespaard gebleven. Ze passen goed bij de personages in dit verhaal en geven het verhaal een fijn klassiek gevoel. Een echt Lindgrenverhaal wat je keer op keer opnieuw wilt beleven.

Wist je dat er tevens een film is gemaakt over het leven op het eiland Zeekraai? De kinderfilm Samen op het eiland Zeekraai is al in 1964 uitgegeven.

Een voorleesprentenboek voor avonturiers vanaf vier jaar.