Sara Paletti

‘Ik woon op een soort bouwterrein. In een flat die afgebroken gaat worden.’

Sara Paletti woont op de dertiende verdieping van een flat die afgebroken gaat worden. Haar vader werkt in een kaaskrokettenfabriek en rijdt in een auto met een grote kroket op het dak. Haar moeder is uitvinder en heeft niet zoveel tijd voor andere dingen. Sara bedenkt steeds plannen om het leven in de flat leuker te maken. Dat lukt niet altijd. Totdat ze Alfie ontmoet, de jongen in de jurk. In Sara’s leven is alles oké, en soms niet – maar ook dat is oké. Of zoals ze zelf zegt: ‘Alles Paletti!’

Grappig, kleurrijk, doorzetten

Manon Sikkel heeft een hele fijne schrijfstijl. Ze gebruikt korte zinnen en legt eventuele moeilijke woorden goed uit. Ook spreekt ze de lezer persoonlijk aan. Bijvoorbeeld: ‘Had ik al verteld dat ik altijd super veel goede ideeën heb? Nee?’ Dit zorgt ervoor dat je als lezer erg betrokken bent bij het verhaal. De illustraties kun je op bijna elke bladzijde vinden. Ze zijn gedetailleerd en kleurrijk. De illustraties helpen de lezer een beeld te vormen van het verhaal. Zo komt het verhaal echt tot leven. In het begin van het boek stelt Sara zichzelf en haar familie voor. Dat helpt je bij de beeldvorming.

Sara Paletti is een zelfstandige meid, die haar eigen boontjes dopt en doorzettingsvermogen heeft. Wanneer ze geld nodig heeft opent ze een kapsalon, of ze maakt met de bulldozer en een graafmachine een skatebaan om haar flat heen. Wanneer ze hoort dat haar flat nu echt gesloopt gaat worden, probeert ze manieren te bedenken waardoor deze kan blijven staan. Hierbij durft ze anderen om hulp te vragen. Ze is een kei in het verzinnen van plannen en laat zich door niemand in de weg zitten.

Een heerlijk vrolijk, origineel verhaal, geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. En goed nieuws, dit boek is het begin van een serie over Sara. We kunnen niet wachten op het volgende deel!