Pa

Opa

Kip

Mette

Soms gaat het mis. Op een dag is Kip weg. Siebe maakt ruzie met Mette. Opa wordt ziek. Komt het goed?

Op leesniveau, warm, identificeerbaar

Siebe groeit op in een warm nest, hij houdt veel van zijn ouders, zijn opa en zijn huisdier Kip. Ook is hij gek op zijn buurmeisje Mette met wie hij veel optrekt. In zijn heerlijke leventje gebeuren herkenbare dingen die elk ander kind ook mee zou kunnen maken. Fijne en minder fijne dingen. Zo is het heerlijk om met Mette te spelen, met Kip te knuffelen en met opa lol te maken. Maar als opa in het ziekenhuis  komt te liggen maakt Siebe zich zorgen, en als Kip wegloopt is hij vreselijk ongerust. Met Mette heeft hij ook weleens ruzie. En stiekem is Siebe bang om hoog in een boom te klimmen. Gelukkig helpen zijn ouders hem als hij ergens mee zit en kunnen ze samen veel lachen. Siebe heeft veel lieve mensen zich heen.

Een meegroeileesboek omdat het qua leesniveau meegroeit met de beginnende lezer. In het begin is de tekst geschreven op AVI 3 / E3, naar mate het boek vordert wordt het leesniveau ietsje pittiger tot  AVI M4/E4. Een absolute meerwaarde is het dat dit boek dus al zelf gelezen kan worden door de doelgroep. Temeer omdat het verhaaltje niet lijdt onder het startende leesniveau waarbij de woordkeuze natuurlijk enorm wordt ingeperkt. Er zit flink vaart in het verhaal, het leest bijzonder prettig. De tekst is geschreven in overzichtelijke stukjes en de illustraties zijn hierbij een mooie, vrolijke aanvulling.

Zoals ik al eerder aangaf kunnen kinderen van een jaar of 6/7 zich prima identificeren tijdens het (voor)lezen. Siebe beleeft dingen die elk kind zal herkennen, ik doe een greep uit de thema’s die aan de orde komen: vriendschap, bang zijn, gepest worden, zorgen maken, ongehoorzaamheid, ruzie, dierenliefde, blijdschap, lol maken…

Doordat het boek een beetje spannend is  en herkenbare thema’s heeft, zullen kinderen zin hebben om door te lezen. En dat komt dan weer ten goede aan de lees kilometers die zo belangrijk zijn om het niveau van de beginnende lezer snel te doen te stijgen. De schrijfster van dit boek weet daar alles van want ze is zelf 25 jaar juf geweest.

Zit je in groep 3 of 4? Wil je leeskilometers maken om nog beter en sneller te kunnen lezen? Kies dan dit boek, het is behalve goed voor je leestraining ook nog eens spannend en leuk!