Smaakspoken

‘Het geheim van de zeven smaken.’

Puck is negen jaar en woont samen met haar vader, chef Maro, boven zijn populaire restaurant. Na het overlijden van haar moeder leven ze er nu met zijn tweetjes. Puck mist haar moeder verschrikkelijk en haar vader is altijd druk aan het werk. Ze wil niets liever dan hem helpen, maar hij vindt haar nog te jong, want ‘goed proeven moet je leren’.
Als ze op een avond dit verdriet deelt met haar kat, komt de eerste van zeven Smaakspoken op bezoek. Deze kleurrijke figuren – zout, pittig, zuur, vet, umami, bitter en zoet – ontvoeren Puck naar hun werelden. Ze leren haar daar alles over hun unieke krachten. Maar kunnen zij Puck zo goed leren proeven, dat ze Maro eindelijk mag helpen in zijn keuken?

Leerzaam, avontuurlijk, proeven

Dit boek is een beleving. Een beleving in de wereld van smaak. Het boek gaat over de negenjarige Puck die samen met haar vader boven diens restaurant woon. Haar moeder is onlangs overleden en ze mist haar verschrikkelijk. Haar vader is druk met het restaurant en heeft weinig tijd voor haar. Het liefst wil Puck haar vader helpen in het restaurant, maar hij vindt haar nog te jong en jaagt haar de keuken uit. Dit tot groot verdriet van Puck. Op een avond staat er ineens iemand in haar slaapkamer. Het blijkt Jeju, een van de zeven Smaakspoken, te zijn. Ze neemt Puck mee naar de wereld van het zout. Ze legt uit waar zout vandaan komt en wat het met je eten en op je tong doet. Puck vraagt haar hoe je goed kan leren proeven, want als ze dat kan, mag ze haar vader helpen in de keuken. Jeju legt uit dat proeven net als praten is. In het begin hoor je alles. Een oorverdovend lawaai aan nieuwe geluiden die kriskras door elkaar je oren instromen. Dan leer je luisteren naar al die losse klanken. Pas als je ze stuk voor stuk begrijpt, worden het woorden en kun je zelf praten. Zonder smaken ben je sprakeloos. Puck neemt deze les ter harte en wanneer er andere smaakspoken verschijnen die haar kennis laten maken met hun smaak, gaat ze mee. Puck leert steeds beter proeven. Maar zal het genoeg zijn om haar vader in het restaurant te mogen helpen?

Na het lezen van dit boek, zullen de kinderen zelf met meer aandacht hun eten proeven. Want kunnen ze de besproken smaken ook herkennen in hun dagelijkse eten? Het verhaal is vlot geschreven en het boek staat vol met artistieke illustraties. Daarnaast is het ontzettend leerzaam. Het leert je welke smaken er zijn, maar ook hoe ze samen gaan. Zou dit boek jouw kinderen aan het proeven krijgen?

Het boek is geschreven door Daan Faber, die na zijn rechtenstudie in Groningen iets anders wilde gaan doen. Hij begon samen met twee vrienden het voedingsmerk Mister Kitchen en reisde al proevend en schrijvend de wereld over.

Voor alle fijnproevers in spé vanaf 6 jaar.