Smile

Smile

‘Een mooi stripboek over tiener zijn en alles wat daarbij hoort!’

Raina wil niks liever dan erbij horen op school. Maar als ze op een avond struikelt en op de stoep smakt, breken haar voortanden af. Wat volgt is een hele reeks tandartsbezoeken en verschrikkelijke beugels – soms zelfs met neptanden eraan… Wat zouden Raina’s vriendinnen wel niet denken? En zien leuke jongens haar ooit nog staan?

Tiener, beugel en stripboek

Toen ik dit boek met de gezellige smiley op de cover opensloeg, was ik blij verrast. Smile is een zogenaamde graphic novel. Het verhaal over het leven van de tiener Raina wordt door middel van een stripverhaal verteld. Het boek is prachtig vormgegeven en komisch en sprankelend getekend. Ik kreeg er in ieder geval een grote glimlach van op mijn gezicht en dat past prima bij de mooie kaft van het boek.

Het meisje Raina voelt zich, net als vele tieners, behoorlijk onzeker. Als ze op een avond een rare val maakt en haar voortanden afbreken en ze de ene beugel na de andere beugel moet dragen, wordt haar onzekerheid er niet beter op. Ze houdt haar hart vast wat anderen wel niet van haar zullen denken, helemaal wanneer ze ook nog een model met neptanden moet dragen. Zal het ooit nog wat worden met haar gebit? Zouden de leerlingen op school haar nu een ‘freak’ vinden? Raina wordt er soms moe van dat haar gedachten niet stil willen staan. Gelukkig woont Raina in een vrolijk gezin en met die vriendinnen komt het uiteindelijk ook wel goed.

Het stripboek heeft het formaat van een gemiddeld boek en telt maar liefst 218 bladzijden verdeeld over acht hoofdstukken. Soms zijn de illustraties paginavullend, maar meestal houdt het boek de klassieke stripboekindeling aan. Het verhaal leest heel vlot weg en zal zeker zeer herkenbaar zijn voor veel tieners. Meestal is het zeldzamer om geen dan wel een beugel te hebben aan het begin van de middelbare school. Het verhaal vertelt heel goed en duidelijk het verhaal van Raina over haar onzekerheid en hoe ze er mee om leert gaan. Raina Telgemeier is de auteur van dit boek, wat een bestseller is in de Verenigde Staten. Stephanie Yue heeft de illustraties ingekleurd. Marjon Hoffman zorgde voor de Nederlandse vertaling.

Smile is een geweldig boek voor middelbare scholieren vanaf 12 jaar die houden van een dik grappig stripboek.