Snelle Sam: De Grand Prix

Snelle Sam: De Grand Prix

Maak kennis met de spannende en fascinerende wereld van de Formule 1.

Als Sam op tv een Nederlandse coureur zijn eerste Grand Prix ziet winnen, wil hij alles over racen weten. Zelf racen in een echte raceauto kan Sam natuurlijk nog niet, maar hij gaat wel een keer karten. Sam wil het allerliefst een eigen kart, maar dat vinden zijn ouders te duur. Daarom oefent hij maar op zijn spelcomputer, en op vakantie doet hij zelfs mee aan een echte kartwedstrijd.
Dan komt het grote nieuws: de Grand Prix komt naar Nederland! Sam wil ernaartoe, maar krijgt hij dat voor elkaar?

Avontuurlijk, leerzaam en nostalgisch

Auteur Olav Mol kennen we natuurlijk allemaal als Formule 1 – commentator. Snelle Sam: De Grand Prix is zijn eerste kinderboek, waarvoor hij zich liet inspireren door zijn kleinkinderen en geholpen werd door zijn kompaan Erik Houben. Toen Olav hoorde dat de Formule 1 na jaren weer terug zou komen naar Nederland (naar Zandvoort) wist hij meteen dat er nu een nieuwe generatie naar het circuit zou komen om samen met ouders en/of andere familie of vrienden naar een wedstrijd te kijken. Het werd dus tijd voor een leuk avonturenboek waarin voorop staat dat het leuk is om te lezen, maar waar tegelijkertijd op een speelse manier kennis wordt gemaakt met de wereld van Formule 1.Dit boek doet aan de ene kant denk aan zo’n ouderwets nostalgisch gezellig en spannend jongensboek, maar aan de andere kant is het wel een boek van nu met een voor veel kinderen zeer boeiend onderwerp. Het zal een grote groep kinderen aanspreken.

De hoofdpersoon uit het boek, Sam, ontdekt de Formule 1 en wil er alles over te weten komen. Hij leert enorm veel van zijn vader en opa. Ondertussen leren de lezers van het boek spelenderwijs over de wereld van het racen. Als commentator ben je natuurlijk al een verhalenverteller, dus het ging Olav makkelijk af om een vrolijk kinderboek te schrijven. Dit boek is ook erg leuk om als volwassene voor te lezen, aangezien er tussen de regels door veel herkenbare feiten zijn gebruikt. Je begrijpt sneller waar de naam Bas Vandamme, Anton Silva of de Rambobocht vandaan komt. En circuit Strandpoort is natuurlijk een verwijzing naar het echte circuit Zandvoort.

Dit boek is een must have voor de racefan vanaf ongeveer 7 jaar. Het slot van het boek biedt zeker ruimte voor een vervolg. Ik zou het niet erg vinden wanneer er nog meer delen zouden komen over Snelle Sam. Je leert hem goed kennen in dit boek, maar hierdoor word je ook nieuwsgierig gemaakt voor een eventueel vervolg. Zou Sam nog verder komen in de wereld van het karten? Komt er nog een keer een race in Strandpoort en wat zou die geheimzinnige helm van opa opleveren? Kortom, Olav en Erik, kom maar door hoor met een vervolg!