Speel voor mij

Speel voor mij

‘In het warme, rokerige café’ vertelde ze dat er bij het standbeeldje op het Spui steeds vaker relletjes waren’

1965. De Almelose Ellis (16) vindt een babyslofje in de jaszak van haar moeder, die in Amsterdam bij een tramongeluk om het leven kwam. Het slofje leidt haar naar haar halfbroer Ronald, pianist in een Amsterdams hotel. Ronald wil geen contact, zijn jongere broer Leon wel. Waarom gaan Ronald en Leon onverwachts naar Barcelona? Rechercheur Smits heeft twijfels: was het ongeluk wel een ongeluk? En waarom liepen de getuigen weg? Tijdens rellen in Amsterdam ontmoeten Ellis en Leon elkaar weer.

Familiegeheimen zijn van alle tijden. Wat gebeurde er met de moeder van Ellis? Een intrigerende historische roman voor young adults.

Sixties, familiegeheim, Amsterdam

Het verhaal beschrijft een ingrijpend jaar uit het leven van Ellis, een 16 jarige tiener. Als haar moeder door een ongeluk onverwacht komt te overlijden tijdens een verblijf in Amsterdam blijft Ellis radeloos en verdrietig achter. Gelukkig ontfermen een tante en oom zich over haar maar het verdriet blijft knagen. Bovendien rijzen er veel vragen rondom de dood van haar moeder. Dit heeft te maken met een babyslofje dat Ellis vlak na het ongeluk in de jaszak van haar moeder vindt. Algauw ontdekt ze van wie het slofje zou moeten zijn, het leidt haar naar Ronald, een muzikale jongeman die werkzaam is in een Amsterdams hotel. Maar als Ellis de confrontatie met Ronald aangaat ontkent hij haar halfbroer te zijn…

Het verhaal start op 11 december 1965 en eindigt nog geen jaar later in de maand oktober van 1966. In de tussenliggende periode wordt het leven van Ellis totaal op z’n kop gezet maar ook voor de familie van Ronald is het op z’n zachtst gezegd een moeilijke periode. Gaandeweg het verhaal kom je meer over de personages te weten en ligt het wat betreft de adoptie allemaal net even anders dan gedacht.

Het is een zeer vlot geschreven boek, dat zich afspeelt in de jaren 60. Voornamelijk in Amsterdam waar toentertijd van alles aan de hand was. De jeugd liet flink van zich horen en uitte veel kritiek op de gevestigde orde en heersende moraal. Ellis komt tijdens haar verblijf in Amsterdam via haar nicht met deze jongeren in aanraking. Hierdoor proef je de sfeer van de sixties goed. Het geeft het boek een extra dimensie, vooral ook omdat de schrijfster de wat bleue, Almelose Ellis af en toe vol verbazing een weerwoord laat geven. Ook laat ze haar deelgenoot zijn van waargebeurde historische feiten zoals bijvoorbeeld het huwelijk van prins Claus en koningin Beatrix.

Maar hoofdthema van het verhaal is de adoptie die gemengde gevoelens op zowel het mentale- als rationele vlak oproept bij alle betrokkenen. Temeer omdat onverklaarbare, moeilijk te achterhalen gebeurtenissen een rol spelen. Om hier helderheid over te krijgen moet het nodige recherche werk ingezet worden. De rechercheur doet dit met passie en empathie. De toevalligheden die uiteindelijk alle elementen van het verhaal samenbrengen neem ik daarbij voor lief. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen.

Een historische roman die je terugvoert naar de jaren zestig van de vorige eeuw. Voor young adults, maar ook geschikt voor de volwassen lezer. Zeker voor degenen die tiener waren in ’the sixties’!