Springlevend: Antwoorden op belangrijke levensvragen van kinderen

Waarom zijn mensen soms onvriendelijk? Houden mijn ouders wel echt van me? Moet ik altijd de beste zijn?

Je vraagt je weleens iets af over het leven. Zoals: Wat moet ik doen als ik me boos of verdrietig voel? Ben ik mooi genoeg? Moet ik nummer één zijn? Op elk van die vragen bestaat een prachtig antwoord. En die antwoorden, die vind je in dit boek. Een eerlijk, zachtaardig en optimistisch boek over de dingen des levens. Voor kinderen, maar ook voor grote mensen!

Levensvragen, antwoorden, spiritualiteit

De auteur van dit boek, Ilse Krabben, schreef dit boek met een speciale reden. Als kind had zij zelf graag dit boek willen hebben, zodat ze op bepaalde levensvragen al een basisantwoord had gehad. Op school leren kinderen veel waardevolle dingen, maar soms zijn kinderen op zoek naar antwoorden die veel lastiger te formuleren zijn. Deze antwoorden vind je niet zomaar… Veel volwassenen voelen zich ongemakkelijk wanneer kinderen zulke vragen stellen. Maar wanneer er al wat levensvragen beantwoord zijn, voelen kinderen zich soms veiliger en zekerder en krijgen zo meer ruimte om te leren en te groeien.

In het prentenboek Springlevend komen belangrijke levensvragen aan bod. Vragen als ‘Moet ik iets doen om goed genoeg te zijn?’, ‘Waar is mijn opa als hij dood is?’ en ‘Waarom heb ik een naam?’ Ze worden serieus beantwoord op een eerlijke, zachtaardige en optimistische manier. Ik kan mij voorstellen dat je je als kind heel serieus genomen voelt, wanneer er op zo’n liefdevolle manier geprobeerd wordt om hele lastige vragen oprecht te beantwoorden. Dit is echt enorm knap gedaan. Dit boek is daarom een handig hulpmiddel en zal zeker kunnen dienen als opening voor een gesprek met je kind. Hedie Meischke verzorgde de vrolijke en kleurrijke illustraties van het boek, die de tekst aanvullen en verhelderen.

Springlevend is een mooi vormgegeven prentenboek voor kinderen vanaf 7 jaar die vol zitten met levensvragen en graag een mooi antwoord willen op elk van die vragen. Het boek is zeker ook een aanrader voor volwassenen.