Stamppot met kogels

Stamppot met kogels

‘Nee mam, ik wil niet, ik kan niet en ik ga niet.’

Hongerwinter 1945. De Amsterdamse Hans wordt tegen zijn zin door zijn ouders naar Texel gestuurd. Hij moet met zijn beste vriend, Herman, mee naar zijn oom op het eiland om aan te sterken. Op Texel is nog wel eten. Hans heeft al geen zin, en als ze aan de overkant worden opgehaald door meester Jan, blijkt die nog een moffenvriend te zijn ook! Maar als Hans langer op het eiland blijft, ontdekt hij dat niet alles is wat het lijkt. En net als de Duitsers verslagen lijken, breekt er een nieuwe oorlog uit…

Indrukwekkend, spannend en realistisch

In de laatste winter van de Tweede Wereldoorlog is eten enorm schaars. In de gaarkeuken krijg je een beetje waterige soep waar weinig voedingsstoffen in zitten. De mensen zijn mager en veel van hen overleven deze hongerwinter niet. De ouders van de Amsterdamse Hans sturen hem naar Texel, daar is nog wel voldoende eten. Hans wil niet naar Texel, maar hij heeft geen keus. Hij vertrekt samen met zijn vriend Herman naar de oom van Herman, meester Jan. Hans moet erg wennen, maar na een poos blijkt het eilandleven zo slecht nog niet te zijn. Hans en Herman sterken steeds meer aan en samen zoeken ze naar kogelhulzen en granaatscherven. Hans komt erachter dat er op het eiland Duitsers zijn gestationeerd, maar ook een grote groep Georgiërs. Dit waren voormalige krijgsgevangenen die de keus hadden gekregen om zich bij de Duitsers aan te sluiten.

Op een dag heerst er grote vreugde op het eiland. De Duitsers zijn verslagen door de in opstand gekomen Georgiërs. Maar de meester vertrouwt het niet. Zijn voorgevoel blijkt juist. Wanneer de Duisters op het vaste land lucht krijgen van de opstand, sturen ze nieuwe troepen naar Texel met als doel alle Georgiërs te doden. Er barst een nieuwe strijd los tussen de Georgiërs en de Duitsers en de eilandbewoners komen middenin deze hevige strijd terecht. Ze vrezen voor hun leven.

Dit indrukwekkende verhaal is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Hans Verhoeven, een Amsterdamse jongen op Texel tijdens de Russenoorlog. Er zijn een aantal aspecten toegevoegd, maar de grote lijnen komen helemaal overeen met het daadwerkelijke verhaal.

Joyce Pool woont zelf op Texel en beschrijft dit spannende verhaal heel realistisch. Je waant je volledig terug in de tijd. De spanning spat van de bladzijdes en het verhaal pakt je direct vanaf het begin. Je blijft geboeid tot het eind. Achterin het boek kun je het volledige verhaal van Hans Verhoeven lezen. Dit laatste deel bevat  originele foto’s uit die tijd. Het hoofdpersonage uit het boek krijgt zo een gezicht. Daarnaast vind je door het hele boek kogelgaten, een bijzonder detail.

Een bijzonder, indrukwekkend en realistisch geschreven verhaal over een stukje geschiedenis dat ik nog niet kende. Geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar.