Tess Rex

‘Je weet toch dat dino’s voor jongens zijn?’

Ed wil zijn zusje niet met zijn speelgoed laten spelen. Zijn speelgoed is namelijk niet voor meisjes. En zeker niet met zijn dino’s, die zijn toch voor jongens? Maar Ed snapt er helemaal niks van. Want ineens duikt Tess op, zij is een T-Rex met alle kleuren van de regenboog. En een rokje. Maar onderschat haar niet! Ze is net zo groot, woest en fel als alle jongensdino’s. Ook meisjesdino’s kunnen stoer zijn!

Roldoorbrekend, grappig, kleurrijk

In dit kleurrijke boek maken we kennis met Ed. Ed is een typische jongen die van jongensspeelgoed houdt. Hij vindt het niet oké dat zijn zusje ook met zijn dino’s wil spelen. Dino’s zijn voor jongens. Daar is zijn zusje het niet mee eens. Zij vindt dat meisjes zeker ook met dino’s kunnen spelen. Ze verzint Tess Rex, een stoere, gekleurde meisjesdino. Ed gelooft haar niet, meisjesdino’s bestaan in geen geval. Totdat hij zich omdraait en daar Tess Rex achter zich ziet staan. Dan is hij ineens niet meer zo stoer, en wil hij niet meer met dino’s spelen!

Het lezen van dit boek geeft aanleiding tot een gesprek. Zijn er typisch jongens- en meisjes dingen? En kunnen jongens ook met ‘meisjesspeelgoed’ spelen en visa versa?

De vertaling van Georgina Verbaan is soms wat ver gezocht om het te laten rijmen. Hierdoor komen er bijzondere woorden in het boek voor, zoals klucht, bitter en mededelend. Een mooie aanleiding om aandacht te besteden aan de woordenschatontwikkeling, maar mijn inziens hadden hier andere woorden gekozen kunnen worden.  De illustraties van Deborah Allwright zijn kleurrijk en en vol beweging. Het perspectief is wisselend, wat het een speels en vrolijk geheel geeft.

Een boek voor alle stoere meisjes vanaf 4 jaar. En vooruit, ook voor jongens.