Tijger-in-de-war

‘’ Hij heeft het weer’, zegt oma zacht. Dan ziet Isa dat ze huilt’

Tijger is een dikke kater. Hij woont bij de opa en oma van Isa. Tijger weet vaak niet wat hij wil. En als hij midden op de trap zit, kan hij niet kiezen. Naar boven, naar het grote bed. Of naar beneden, naar zijn brokjes. Niet alleen Tijger is soms de kluts kwijt, ook Isa’s opa is weleens in de war.

Liefdevol, leerzaam en kleurrijk

De opa van Isa is soms een beetje in de war. Hij gaat dan terug naar zijn kindertijd of weet plots niet meer waar hij is of hij herkent zijn dierbaren niet meer. Oma maakt zich zorgen om opa en doet enorm haar best om goed voor hem te zorgen. Als opa samen met Isa naar de bakker gaat, gaat het mis. Opa gaat terug naar zijn kindertijd en denkt dat hij naar school moet. Rennend gaat Isa achter hem aan, maar de oude school staat er niet meer. En dan hebben ze een probleem. Hoe komen ze weer thuis? Niemand weet de weg, ook Tijger niet die nog steeds mee liep met de twee. Vinden ze een oplossing?

Dit liefdevolle leesboek is geschreven op AVI E3 niveau. Toch bevat dit boek een origineel en belangrijk verhaal. Dementie is iets dat veel voorkomt bij ouderen, het is dan ook van belang dat kinderen hier al op jonge leeftijd kennis mee maken zodat ze weten wat er speelt wanneer ze het in hun omgeving mee in aanraking komen. Jacques Vriens weet dit heftige onderwerp in zijn boek uitstekend bespreekbaar te maken, en dat nog wel in een AVI boek geschreven voor de jongste lezers. De kleurrijke illustraties van Saskia Halfmouw stralen positiviteit uit waardoor het onderwerp minder zwaar aanvoelt. Door de emoties van de hoofdpersonen wordt bij jou als lezer toch de juiste snaar geraakt.

De overeenkomsten tussen de poes, Tijger, en opa die alle twee in de war zijn zorgen af en toe voor speelse humor. En kleinkind Isa steelt je hart. Haar liefdevolle reacties op de situaties doen je smelten. Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken met een chronologisch lopend verhaal afgewisseld met vele illustraties.

Een leerzaam boek voor jonge lezers vanaf zeven jaar.