Tim de kleine boswachter

Tim de kleine boswachter

‘Gebaseerd op de avonturen van boswachter Tim Hogenbosch’

Tim is gek op bossen. Als het even kan klimt hij in bomen, springt hij in plassen en bouwt hij hutten. Dat is niet zo gek, want zijn vader is boswachter. Tim weet zoveel over de natuur, dat hij op een dag zelf een échte boswachter mag worden. In zijn elektrische skelter beleeft hij zo de leukste avonturen. Hij redt dieren, houdt het bos schoon en helpt mensen in gevaarlijke situaties. En hij maakt vrienden met een grappig meisje en een heel lief kauwtje…

Avontuurlijk, leerzaam en aandoenlijk

Tim wil later boswachter worden, net als zijn vader. Hij weet veel over de bossen en gaat het liefst dag en nacht met zijn vader op pad. In dit boek ga je mee met Tim op avontuur. Tijdens zijn avonturen leer je veel over het leven in het bos tijdens de verschillende seizoenen. Tijdens zijn avonturen leert Tim een kauwtje kennen, het kauwtje is gewond en moet verzorgd worden. Tim noemt het Kauwtje Hansje en ze worden onafscheidelijk. Ook leert Tim een meisje kennen dat net zoveel van het bos houdt als hijzelf, Tippi. Samen avonturen beleven is natuurlijk veel leuker dan alleen, dus Tim en Tippi gaan vaak samen het bos in.

Dit boek bestaat uit veertien korte hoofdstukken waarin Tim steeds opnieuw een avontuur beleefd. De vlot geschreven tekst van Jan Paul Schutten wordt afgewisseld met illustraties van Emanuel Wiemans. De illustraties variëren van paginagroot, tot kleine tekeningetjes tussendoor en bevatten alleen het hoognodige waardoor er geen afleiding is van het verhaal, maar sprake is van een fijne verbeelding.
De tekst leest vlot en kent veel leerzame termen die te maken hebben met het bos en het beroep boswachter. Het verhaal bevat een mooie balans tussen humor en spanning. Alledaagse onderwerpen als vriendschap en naar school gaan komen aanbod. Ook aspecten als milieuvervuiling, de dierenarts en regels hebben een plekje in dit boek gekregen. Jan Paul Schutten deed research voor dit verhaal bij een echte boswachter waarmee hij urenlang door het bos wandelde om over zijn verleden, heden en toekomst te praten. De verhalen van boswachter Tim Hogenbosch dienden als inspiratie voor dit nieuwe boek.

Aan het eind van dit boek bevindt zich een checklist om te kijken of je als lezer ook geschikt bent om boswachter te worden. Dit boek is geschikt voor natuurliefhebbers vanaf ongeveer acht jaar. Maar dit boek leent zich ook prima als voorleesboek voor kinderen vanaf zes jaar.