Tim ertussenin

“Ik hoop dat kinderen steun kunnen vinden in mijn verhaal en zich daardoor minder alleen voelen.”

Tim is zeven jaar als zijn ouders hem naar binnen roepen en zijn vader z’n koffers in de kamer staan. Zijn ouders gaan scheiden en papa gaat ergens anders wonen. Een behoorlijke klap en een moment dat hij zich nu, jaren later, nog steeds tot in details kan herinneren. Gelukkig kan hij zijn hart luchten bij zijn grote vriend, Mitch, de hond. Maar Mitch gaat met papa mee waardoor ze elkaar meer moeten missen. Er spelen vele vragen want bij wie ga ik mijn verjaardag vieren? En wat als mijn ouders weer iemand tegenkomen en gaan daten? Tim moet wennen aan de nieuwe situatie en later krijgt hij er opeens een nieuw broertje bij.

Eerlijk, herkenbaar, waardevol

Tim Douwsma draait er niet om heen in zijn boek over de scheiding van zijn ouders. Hij beschrijft, van begin tot eind, op een eerlijke manier zijn gedachten en gevoelens. En wij, als Friezen, kunnen heel erg nuchter zijn kan ik je vertellen. De verhalen van de kleine Tim worden afgewisseld met praktische tips van Tim zelf. Tips die waardevol kunnen zijn als je ouders zijn gescheiden of gaan scheiden. Want hoe doe je dat nu met je verjaardag, Sinterklaas of Kerst? En wat kan je doen als je jullie oude en vertrouwde huis mist?

Het mooie aan dit boek zijn de beeldende herinneringen die Tim beschrijft. Het spelen met Mitch of samen met Rick spelen met de Playmobil roepen meteen een beeld bij je op. De Elfstedentocht is een groot begrip in Nederland en zeker hier in Friesland. Zelf was ik nog maar zes jaar toen de laatste tocht is gereden en ik kan me er niks van herinneren. Maar door het hoofdstuk dat Tim hierover heeft geschreven weet ik zeker dat iedereen dit als een film voor zijn/haar ogen kan afspelen. Zo’n dierbaar moment tussen hem en zijn vader.

Tim ertussenin is een waardevol boek dat je kan helpen bij de verwerking van de scheiding van je ouder. En in mijn ogen is het ook een boek dat op elke basisschool aanwezig moet zijn. Want wist jij dat één op de drie kinderen gescheiden ouders heeft? Er zit dan ook een belangrijke boodschap in het boek die Tim je mee wil geven: je bent niet alleen, er zijn meer kinderen die hetzelfde doormaken als jij.

Tim ertussenin is genomineerd voor de Hotze de Roosprijs 2020!