Tin doet zijn zin

‘Tin kijkt in de diepte. Had ik nou maar beter opgelet, denkt hij.’

Wanneer de kleine vogel Tin uit zijn ei kruipt, vinden de andere vogels dat hij moet leren vliegen. Alle vaders en moeders geven hun eigen wijze raad. Maar Tin heeft het druk met heel andere dingen. Moet hij wel echt leren vliegen?
Een prachtig boek over talenten, diversiteit en zelfstandigheid; lekker je eigen ding doen.

Talenten, diversiteit en vogels

Wanneer je dit prentenboek openslaat, zie je eerst prachtige eieren op het schutblad. Het verhaal begint ook met een ei. Het ei barst open en er komt een vogel uit, kleine Tin. Om Tin heen verzamelen zich verschillende vogelsoorten. Iedereen is heel benieuwd wat voor vogel dit nu is. Al snel zijn alle vogels om Tin het eens dat hij toch echt moet leren vliegen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

De vogels proberen verschillende manieren. Tin moet en zal gaan vliegen. De merel probeert Tin te laten springen. Alleen hoort Tin het niet. Vader eend probeert hem een lange aanloop te laten nemen, maar Tin let niet goed op. En zo blijven de dieren steeds proberen om Tin te laten vliegen en blijven ze met nieuwe tips komen. Tevergeefs. Tin doet gewoon zijn eigen zin.

Uiteindelijk komen ze erachter dat het niet zo gek is dat Tin niet kan vliegen. Tin is namelijk een pinguïn, en deze vogelsoort kan natuurlijk niet vliegen.

Wat een heerlijk prentenboek met een prachtige boodschap. Auteur Bianca Antonissen geeft de lezer het volgende mee: Je hoeft niet overal goed in te zijn. Probeer te ontdekken wat jouw talent is en ga daarmee aan de slag. Een fijne boodschap om kinderen in deze tijd, waarin heel veel moet, mee te geven. Je bent, net als Tin, goed zoals je bent!

Naast de hoofdboodschap over talenten en doen waar je goed in bent, valt het de kinderen misschien de kinderen dat voorin het boek de pinguïn Tin vraagt wat een mama is. En aan het einde van het boek blijkt dat Tin niet één maar twee vaders heeft. Twee vaders hebben, is niet het hoofdonderwerp van het boek. Het is wel een mooie manier om deze gezinssamenstelling bespreekbaar te maken. Er zijn kinderen met een vader en een moeder, maar het kan ook anders. En anders is niet per se raar.

De wonderschone illustraties van Lisa Brandenburg zijn zeer sprekend. Verder is het boek ook nog eens uiterst leerzaam. Je kunt aan de hand van de prachtige tekeningen heel veel vogelsoorten en vogelnamen bespreken. Natuurlijk is het niet echt mogelijk om een pinguïn in hetzelfde leefgebied als een flamingo te treffen, maar in boeken kan en mag alles! Een boek om steeds door te bladeren en nieuwe details te ontdekken.

Kortom een heerlijk boek met een mooie boodschap en voorzien van mooie illustraties. Echt een boek om bij weg te dromen voor de eigenwijze vogelliefhebber vanaf vier jaar.