Tintelvlinders en pantoffelhelden

‘Zo blij zijn dat het jubelt in je tenen

Zo bang zijn dat al je woorden smelten. Zo verdrietig dat het is alsof je in stukjes breekt. Zo boos dat het van binnen pief-paf-poeft. Of zo blij zijn dat het jubelt in je tenen. Tintelvlinders en pantoffelhelden is een verzameling gloednieuwe gedichten van bekroonde auteurs over bang, boos, verdrietig en blij zijn. Met prachtige illustraties van Zilveren Penseel-winnaar Sanne te Loo.

Poëzie, emoties en gevarieerd

Wat kan poëzie toch magisch zijn! Probeer emoties maar eens in woorden te vangen, dat is geen makkelijke klus. Toch weten de topauteurs van deze prachtige dichtbundel voor jonge kinderen je vanaf de eerste bladzijde te raken. Dit boek is een ideaal startpunt voor gesprekken over de basisemoties en is zowel thuis als op school goed te gebruiken. Dit boek is zeer geschikt om iedere dag een gedicht uit te lezen en erover na te praten. De vergelijkingen zijn treffend en origineel. Wat zal dit mooie gesprekken met kinderen opleveren!

De schitterende sfeervolle illustraties van Sanne te Loo maken de poëzie-bundel of eigenlijk het poëzie-prentenboek compleet. Ze geven zo prachtig de inhoud en vooral de emotie behorende bij het gedicht weer. Kinderen zullen ervan genieten dat op iedere illustratie een ander dier centraal staat. Het is een feestje om alle illustraties na elkaar te bekijken.

Wat is het goed gelukt om de emoties in woorden, maar ook in beeld uit te drukken. Bang zijn om een groep toe te spreken en wensen dat je een schild had net als een schildpad of tintelvlinders voelen wanneer je weet dat vandaag je verjaardag is en je wacht tot je naar beneden mag komen. De bekende namen van de auteurs zullen misschien hoge verwachtingen scheppen bij de lezers, maar deze verwachtingen worden meer dan waar gemaakt.

Ieder gedicht is anders van stijl. Van eindrijm tot onzinwoorden en van heel korte zinnen tot zinnen die op de volgende regel doorlopen. Het boek is zeer gevarieerd opgebouwd en hierdoor is er voor ieder wat wils. Tintelvlinders en pantoffelhelden is een geweldige gevarieerde en rijk geïllustreerde dichtbundel voor kinderen vanaf 4 jaar die willen wegdromen bij een mooi gedicht over emoties.