Toen het oorlog was 1914-1918

‘Waarom was de Eerste Wereldoorlog anders dan alle oorlogen daarvoor?’

De Eerste Wereldoorlog is meer dan honderd jaar geleden. Toch zie je nog veel sporen van deze Grote Oorlog. In steden, in dorpen, in het landschap, maar ook in onze geschiedenis. Door de Eerste Wereldoorlog ziet de wereld eruit zoals die nu is.

Misschien weet je er al heel veel van. Of juist helemaal niks. In beide gevallen moet je dit boek lezen. Want je leert wat oorlog echt betekende voor soldaten, maar ook voor gewone mannen, vrouwen en kinderen. Je leest hoe naaktslakken en glimwormen de soldaten hielpen. Waarom regen gevaarlijk was in de loopgraven en waarom de wolf van Roodkapje een Duitse helm droeg.

Dit boek gaat over jarenlang vechten om een paar honderd meter grond, over een vrede die geen vrede was en over wat de Eerste Wereldoorlog met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft. Je kunt erin bladeren en verdwalen, samen of alleen. Na twee wereldoorlogen blijft het belangrijk om de verhalen door te geven. Als je dit boek gelezen hebt, kun jij daarbij helpen.

Indrukwekkend, leerzaam en compleet

Over de Tweede Wereldoorlog is in de jeugdliteratuur veel geschreven. Over de Eerste Wereldoorlog vinden we in de wereld van het kinderboek bijna niets. Misschien omdat ons land neutraal was, misschien omdat we minder weten uit deze tijd… Toch mogen ook de verhalen uit deze oorlog niet verloren gaan. We moeten het doorvertellen aan kinderen, onze toekomst. Zo kunnen zij het weer doorvertellen. Want deze gruwelijkheden mogen nooit vergeten worden.

Eerder verscheen al Toen het oorlog was 1939-1945 boordevol verhalen over de Tweede Wereldoorlog. Nu is er binnen deze serie ook een prachtig exemplaar verschenen over de Eerste Wereldoorlog. Het boek geeft antwoorden op de belangrijkste vragen die we hebben over de oorlog. Aan de hand van een tijdlijn wordt de oorlog overzichtelijk gemaakt en vervolgens wordt het verder uitgediept in de tien daarop volgende hoofdstukken. Geschreven vanuit het perspectief van het westfront, het front dat het dichtst bij ons koude kikkerlandje lag.

Ieder hoofdstuk heeft een eigen onderwerp. Deze onderwerpen variëren van hoofdrolspelers tot het leven van soldaten. En van dieren in de oorlog tot het einde en de periode daarna. Deze indeling maakt het een overzichtelijk boek waarin je makkelijk iets kunt opzoeken als je er over wilt lezen. Het boek hoeft niet van voor naar achter gelezen te worden, maar er moet wel gestart worden met de intro om het boek goed te kunnen begrijpen. Het register achterin helpt je om snel te kunnen bladeren naar diverse onderwerpen.

Ieder hoofdstuk kent dezelfde indeling. De basistekst is aangevuld met opvallende kaders. Deze kaders kennen de volgende titels: hij was erbij, om over na te denken, dit gebeurde ook nog, en wat anderen niet weten en jij nu wel. Daarnaast staat het boek boordevol foto’s uit deze tijd en is het aangevuld met indrukwekkende illustraties. Zo kun je als lezer een goed beeld vormen over deze tijd. De grootste gruwelijkheden zijn weggelaten, maar de oorlog is daarmee zeker niet gebagatelliseerd. Na het lezen van dit boek ben jij een echte expert op het gebied van de Eerste Wereldoorlog.

Dit boek is uitermate geschikt om lekker samen of alleen te lezen. Tevens is het een onmisbaar boek in iedere bovenbouwgroep van de basisschool. Het boek is compleet en de auteurs hebben veel oog voor detail. Een aanrader voor jong en oud!