Tom Poes en de blaasgeest

De geest, die net zo verwaand is als heer Bommel,  blaast en blaast zich groter en groter…

Als Tom Poes en Heer Bommel een dwerg uit een benarde positie bevrijden, geeft hij hun een blaasgeest cadeau. Deze geest neemt de gedaante en het karakter aan van degene die hem opblaast. Heer Bommel weet zich wel raad met deze geest – met zijn opgeblazen alter ego kan hij immers veel goede werken verrichten! Maar Tom Poes vermoedt dat dit zogenaamde cadeau meer kwaad dan goed doet. Al snel begint de boel uit de hand te lopen, en moet Tom Poes een list verzinnen om Rommeldam te redden…

Nostalgisch, humoristisch, ironisch

Tijdens een boswandeling bevrijden Tompoes en heer Bommel een dwerg die onder een dikke boomstam vast is komen te zitten. In ruil voor deze goede daad krijgen zij op hun beurt een blaasgeest van de dwerg cadeau. Heer Bommel is verrukt, zeker als hij een enorme opblaaspop van zichzelf ziet ontstaan als hij de pop opblaast. Maar wat Tom Poes al had voorzien wordt bewaarheid. De geest zorgt voor problemen die letterlijk de pan uitrijzen. En dit komt niet in de laatste plaats door de naïviteit van de verwaande heer Bommel die zichzelf als meer en beter ziet dan andere mensen, uh dieren. Zoals altijd is het ook nu weer Tompoes die hem, en eigenlijk alle inwoners van Rommeldam, moet behoeden voor gevaar.

Een origineel gouden boekje dat gebaseerd is op de bekende personages Olivier B. Bommel en Tom Poes, woonachtig in het fictieve stadje Rommeldam. Marten Toonder bedacht deze personages al in 1941 en is er erg beroemd mee geworden.

Tom Poes mag dan wel een stuk eenvoudiger van afkomst zijn dan Olivier B, Bommel, hij is wel degene die zijn hersens gebruikt en aanvoelt wanneer iets niet pluis is. Keer op keer behoedt hij heer Bommel en zichzelf voor dreigend gevaar. Hij is meestal degene die ervoor zorgt dat heer Bommel niet in zeven sloten tegelijk loopt. Ironisch genoeg denkt Bommel zelf dat hij het grote brein is. Een gouden concept waar al veel verhalen uit voort zijn gekomen. Zo ook dit vermakelijke verhaal over de blaasgeest.

Henrieke Goorhuis is de eerste vrouwelijke tekenaar ooit van Bommelverhalen. Tim Artz tekent onder andere strips voor het weekblad Donald Duck. Hij heeft expressieve tekenstijl.  Samen zijn ze verantwoordelijk voor de tekeningen in dit gouden boekje over Tom Poes. Ik vind de prenten zeer geslaagd: authentiek, kleurrijk, sprekend en humoristisch.

Ik heb het boekje voorgelezen aan mijn kleinzoon van bijna 5, hij luisterde aandachtig en vond het grappig en spannend. Wat mij betreft een aanrader om voor te lezen, er is veel te zien op de platen, het is een avontuur.