Try not to…

Try not to laugh
Try not to look away
Try not to cry
Try not to die

Vrijdagmiddag, 16.00 uur. Vijf leerlingen van de middelbare school Pyramis begeven zich naar het studiehuis, waar ze voor straf moeten nablijven. Het zijn de vriendinnen Juuls en Amal, de gangmaker en clown van de klas Ries, de rustige Biko en de introverte Luuk. Terwijl de vijf hun straf uitzitten, stelt hun surveillant, de nieuwe docent Willem Jansen, voor om een spel te spelen. De vijf stemmen in, maar het spel neemt algauw een lugubere wending. Wat zit erachter? En belangrijker nog: zullen ze dit spel heelhuids overleven?

Bloedstollend, heftig, schoolleven

Het boek begint met de verslagen van vijf leerlingen uit het leerlingvolgsysteem Magister. Door deze samenvatting van de leerlingen heb je al een beetje kennis gemaakt met de hoofdpersonen. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van deze 5 leerlingen en zo ervaar je hun leven als scholier. Tijdens het lezen ervaar je ook dat elke leerling een geheim of probleem met zich meedraagt dat invloed heeft op hun (school)leven. Op de grijze pagina’s lees je de gedachten van de docent Willem Jansen. Het afwisselende perspectief zorgt voor spanning en vaart in het verhaal.

‘Try not to…’ begint heel onschuldig. De vriendengroep van Juuls, Amal, Ries, Biko en buitenbeentje Luuk uit 4 en 5 havo hebben strafklas: om verschillende redenen moeten ze nablijven bij de populaire meneer Jansen. Jansen stelt voor om dat uur een challenge te spelen: Try not to look away. De nablijvers worden uitgedaagd om schokkende filmpjes te kijken en mogen daarbij niet wegkijken. Vanaf dan neemt de spanning toe. De lacherige sfeer slaat al gauw om en de situatie loopt volkomen uit de hand. Iedere leerling komt namelijk voor een keuze te staan en die keuzes zijn niet zo onschuldig… Wat is hier de bedoeling van en waarom doet meneer Jansen dit? Tegen het einde vallen de meeste puzzelstukjes in elkaar.

De schrijfstijl van Van den Nieuwenhof is vlot, waardoor je door het boek ‘vliegt’. Het boek sluit goed aan bij de (online) belevingswereld en het taalgebruik van jongeren en zal hen dan ook aanspreken. Try not to… is een van de 11 leestips voor de Prijs van de Jonge Jury 2022.

Voor jongeren vanaf 13 jaar die wel van een thriller houden.