Van boswachter tot YouTuber

‘Heb jij er al eens over nagedacht wat je zou willen worden later?’

Iets bijzonders of juist heel normaals? Het maakt niet uit! Het zit namelijk zo: jij kunt alles worden wat je wil. Als je alvast wil weten hoe het is om LEGO-ontwerper te zijn, geheim agent, explosievenopruimer of YouTuber, heb ik (Arwen, de schrijver van dit boek) alvast 25 interviews voor je gehouden met de allerleukste, bijzonderste of juist allergewoonste Nederlanders die ik kon vinden. Zij vertellen wat er leuk of juist moeilijk is aan hun beroep, geven slimme tips en verklappen hun geheimen.

Divers, nieuwsgierigmakend en uitdagend

Met verhalen van astronaut André Kuipers, boswachter Tim, voetballer Kika van Es, patissier Robèrt van Beckhoven, YouTuber Dylan Haegens, goochelaar Victor Mids en reptielenkenner Sterrin Smalbrugge is er in dit boek voor een ieder wel een droom te vinden. Dromen over wat je later wilt worden als je groot bent is het mooiste wat er is, want onthoud goed, alle dromen kunnen werkelijkheid worden.

Van boswachter tot YouTuber is één van de thematitels van de Kinderboekenweek 2021. Worden wat je wil, dat is de boodschap die we kinderen mee willen geven. Niet alle kinderen weten al wat ze willen worden op jonge leeftijd. Dit boek laat ze verschillende beroepen verkennen. Door de interviews met bekende en minder bekende Nederlanders krijgen we een kijkje in de werkdagen van mensen met verschillende beroepen. Ieder interview is vormgegeven in een vlot leesbaar verhaal dat is ingedeeld in diverse kopjes. Zo vertelt de persoon in kwestie altijd een geheim over zichzelf of zijn of haar beroep, kan je lezen wat je moet doen om een bepaald beroep te mogen uitvoeren en is er een interessante samenvatting boordevol nieuwsgierigmakende feiten rondom het beroep. Auteur Arwen Kleijngeld, die zich achter in het boek ook zelf voorstelt, heeft een vlotte schrijfstijl waardoor de verhalen lekker weglezen. Het voelt of ben je zelf de interviewer in ieder verhaal.

Marijke Klompmaker verzorgde de illustraties in dit kleurrijke boek. Aan de hand van de karakters Samantha, Luuk en hond Hendrik geeft ze de verschillende beroepen vorm. Deze karakters testen alle beroepen voor je uit op hun eigen, eigenwijze manier. Dit zorgt voor een fijne dosis humor in het boek. Ook Marijke stelt zich achter in dit boek aan je voor. Leuk om als lezer een beeld te hebben van de personen die dit boek hebben vormgegeven.

Weet jij al wat je later wilt worden, of ben jij er nog niet helemaal zeker van? Dit boek is een aanrader om een kijkje te nemen in de wereld van de beroepen. Vanaf negen jaar.