Van kind naar Sint

‘Het sinterklaasfeest gaat over het allergrootste talent van de Sint, iets dat hij heel goed kan. En dat is geven.’

Met dit boek vertellen ouders op een liefdevolle manier aan hun kind hoe het nou eigenlijk zit met Sinterklaas. Het vertelmoment wordt een ervaring die zorgt voor een Sinterklaasfeest met complotjes en knipoog-momenten en tóch nog een dosis Sint-magie.

Magie, liefdevol, behulpzaam

Stel, je kind gaat naar groep 5 van de basisschool waar ze surprises gaan maken voor Sinterklaas, maar je kind weet nog niet van ‘Het grote geheim.’ Hoe vertel je ze dan op een liefdevolle manier over hoe het nu daadwerkelijk zit met de Sint? Natuurlijk kan je als ouder vertellen dat jullie degene zijn die cadeaus kopen voor de zak, maar meestal eindigt zo’n boodschap in een grote teleurstelling en misschien zelfs boosheid bij het kind. Je zou het ook anders aan kunnen pakken, zoals gebruik maken van dit boek! De kinderen worden meegenomen naar waar het tijdens het feest daadwerkelijk om gaat, namelijk iets geven aan een ander zonder er iets terug voor te verwachten en welk gevoel je dat geeft. Zoals grote kinderen al doen door surprises voor elkaar te maken.

In het boek wordt een stukje geschiedenis verteld van de Sint. Er gaan verschillende verhalen rond over de Sint en ook is dit verhaal weer anders dan dat je misschien eerder gelezen hebt. De insteek van dit geschiedenisverhaal is dat Sinterklaas vroeger heel goed voor de kinderen zorgde toen er hongersnood heerste in het dorp waar ze woonden. Ook gaf hij in het geheim geld aan de mensen die heel arm waren. Deze insteek past heel goed bij het thema van het boek, delen en iets voor iemand anders doen, zonder iets terug te verwachten.

In het boek zijn er op verschillende momenten denkwolkjes geplaatst. Deze geven ruimte om met je kind verder te praten over het onderwerp. Op deze manier krijgt je kind de mogelijkheid om de vragen te stellen en merk je direct als ouder wat er gebeurt in het hoofd van je kind.

Het boek onthuld op een mooie en bedachtzame manier het geheim van Sinterklaas, zonder dat de magie verdwijnt. Voor kinderen vanaf 8 jaar.