Van klein tot groots – Jane Goodall

Eindelijk was ze op weg naar Afrika, het land van haar dromen…

Dit boek is onderdeel van de serie ‘Van klein tot groots’, waarmee kinderen én volwassenen de levensverhalen ontdekken van belangrijke personen uit de wereld van muziek, wetenschap, sport, literatuur, kunst en filosofie. Bijzondere en inspirerende mensen zoals Jane Goodall, van wie we veel kunnen leren. Elk deel laat zien hoe hun leven begon met een grote droom en leidde tot een prominente plek in de wereldgeschiedenis.

Jane Goodall
(Londen, 3 april 1934)
Toen Jane klein was kreeg ze van haar vader een chimpanseeknuffel die ze Jubilee noemde. Daarmee begon haar levenslange liefde voor dieren. Zodra Jane de kans kreeg, ging ze dieren in het wild bestuderen. Ze leefde samen met chimpansees in de jungle en werd beroemd als vernieuwer op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. Tegenwoordig overtuigt Jane iedereen die het maar wil horen van het belang van dierenrechten.

Inspirerend, passioneel, informatief

Dit boek komt uit de informatieve prentenboekserie “Van klein tot groots”, die op een toegankelijke manier aandacht besteedt aan belangrijke mensen uit de wereldgeschiedenis. Zo zijn er delen over onder andere Anne Frank, Marie Curie, Aretha Franklin en Coco Chanel. Dit deel gaat over het leven van Jane Goodall, zij is wereldberoemd geworden door haar studie naar chimpansees. De weg die zij aflegde om haar ideaal te bereiken wordt beschreven en getoond in dit boek.

Al van jongs af aan is Jane begaan met dieren. Als kind zag je haar vaak met haar chimpanseeknuffel. Maar ook toen ze eenmaal volwassen was wilde ze niets liever dan samen zijn met dieren. Na aanvankelijk wat tegenslag kreeg Jane, toen ze eenmaal in haar favoriete continent Afrika aangekomen was, een unieke kans om het gedrag van apen te bestuderen. Ze deed dit op een controversiële manier: ze benaderde de chimpansees in hun natuurlijke omgeving. Door zich tussen de dieren te mengen deed ze een paar bijzondere ontdekkingen. Vanaf dat moment is Jane een wereldberoemd wetenschapper en een inspiratiebron voor veel mensen die net als zij veel van de natuur en de dieren houden.

In het begin van het boek maken we kennis met een jonge Jane en het gezin waarin zij opgroeide. Al naar gelang het verhaal vordert reizen we uiteindelijk met Jane naar Afrika. De tekst is kort en duidelijk, de platen brengen het vertelde goed in beeld. De illustraties van Beatrice Cerocchi beslaan daarbij de hele pagina. Het kleurgebruik is rustig en natuurlijk. Dit boekje doet recht aan de vrouw die zich tot heden ten dagen inzet voor dierenrechten en veel heeft betekend in het onderzoek naar de leefwijze van chimpansees. Zij was en is iemand met grote passie.

Voor iedereen die net als Jane opkomt voor het belang van dieren. Geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 6 jaar.