Van Nul tot Nu: De vaderlandse geschiedenis

Houd je van strips en van geschiedenis? Dan is dit het ideale boek voor jou. Houd je van strips en minder van geschiedenis, maar wil/moet je er toch iets over weten? Dan is dit ook het ideale boek voor jou.

In deze uitgave van het populaire Van Nul Tot Nu zijn de vier oorspronkelijke losse delen samengevoegd. De geschiedenis van de eerste mens in ons land, Romeinen en Bataven, de Gouden Eeuw en de Franse tijd, opkomst van handel en industrie, de twee wereldoorlogen, de oliecrisis en de val van de Berlijnse muur: allemaal onderwerpen die aan bod komen. Feiten en jaartallen worden met veel humor en beeld toegankelijk gemaakt.

Humoristisch, leerzaam, beeldend

Door langdurig verblijf in het buitenland weet het schoolmeisje Ankie, als ze op haar negende in Nederland komt wonen, nog maar weinig over onze vaderlandse geschiedenis. Ankie vindt het lastig dat ze minder weet dan haar klasgenootjes, ze zou graag willen dat dit niet zo was. Gelukkig ontmoet ze  toevalligerwijs de oude man Methusalem de Tijdt (toepasselijke naam 😉). Ze raakt met hem aan de praat en vertelt over haar probleem. Vanaf dan raakt ze bevriend met de bevlogen Methusalem die haar wel wil bijpraten over onze vaderlandse geschiedenis, graag zelfs! Ankie mag komen wanneer ze wil, en zo neemt Methusalem haar mee van nul tot nu.

Houd je van strips en van geschiedenis, dan is dit het ideale boek voor jou. Hou je van strips en minder van geschiedenis, maar wil/moet je er toch iets over weten, dan is dit ook het ideale boek voor jou. Het zal je zeker niet gauw vervelen want onder de boven-tekst, waarin een geschiedkundig feit wordt beschreven, word je in de bijhorende strip vrijwel tegelijkertijd geconfronteerd met een goeie grap.

De tekeningen zijn meestal dol komisch, de personen waarover het beschreven feit gaat worden veelal weergegeven in de vorm van een karikatuur. De teksten daarbij zijn al net zo grappig. Het gesprek tussen Methusalem en Ankie is dan weer serieus om de zaak in evenwicht te houden, er wordt dan ook gepraat over de minder fraaie onderdelen uit onze geschiedenis in de vorm van een kort, evaluerend gesprekje. Het allerknapst van de auteur en tekenaar vind ik dat deze vorm van geschiedenis beschrijven geen afbreuk doet aan de historische feiten. En dat het toegankelijk is voor iedereen (vanaf een jaar of 9 tot…)

Dat de eerste vier delen hier zijn samengevoegd, kon mij trouwens wel bekoren, het wisselt lekker af. Je blijft niet de hele tijd hangen in de tijd van de Batavieren, je reist gaandeweg door naar onze eigen tijd. Voor mij begon de herkenning toen we aangeland waren in de jaren 60, de tijd waarin ik zelf opgroeide. De landing op de maan, de dood van Kennedy, autoloze zondagen, het paarse kabinet, ik heb het allemaal meegemaakt en herken in de tekeningen de karikaturen van bekende personen uit die tijd. Wat een sensatie om dit te zien en te lezen.

Handig is de verdeling per tijdperk in hoofdstukken en de index achter in het boek die de mogelijkheid biedt om jaartallen en gebeurtenissen snel op te zoeken. Ik hoop dat veel schoolkinderen deze serie zullen ontdekken en lezen. En ik weet zeker dat ze er veel van zullen leren, dat geldt trouwens ook voor mijzelf, het is een overzichtelijke beschrijving van feiten.