Vergeet mij niet

‘Anne Franks vrienden en vriendinnen’

Vriendschap was belangrijk voor Anne Frank. In het Achterhuis schreef ze in haar dagboek onder andere over haar vriendinnen Jacqueline van Maarsen en Hannah Goslar. En op een foto van haar tiende verjaardagsfeestje zien we Anne te midden van klasgenootjes als Ietje Swillens, Mary Bos, Martha van den Berg en Kitty Egyedi. Maar terwijl iedereen het aangrijpende verhaal van Anne Frank kent, is van de meesten van haar vrienden weinig bekend. Wat is hun verhaal?

Janny van der Molen deed uitgebreid onderzoek naar deze kinderen en naar Peter Schiff, Helmut Silberberg, Juultje Ketellapper, Sanne Ledermann, Nanette Blitz en Peter van Pels. Twaalf indrukwekkende oorlogsverhalen zijn het resultaat die dankzij de samenwerking met de Anne Frank Stichting inhoudelijk zo dicht mogelijk bij de historische bronnen en feiten blijven.

Met illustraties van Martijn van der Linden en foto’s uit familiealbums en de collectie van de Anne Frank Stichting.

Aangrijpend, historisch en waardevol

De verhalen in dit boek hebben mij weten te raken. Er vloeide hier en daar een traan, maar verscheen ook zeker af en toe een lach op mijn gezicht. Janny van der Molen heeft op bijzondere wijze een stukje uit het leven van de vrienden van Anne Frank in kaart gebracht. Over ieder kind lees je eerst een kort stukje inleidende informatie. Wie was het kind, waar kwam het vandaan en hoe was de reis naar het verhaal dat gaat komen. Martijn van der Linde heeft van ieder kind een prachtig portret gemaakt waardoor het verhaal voor mij als lezer direct beeldend werd. Vervolgens lees je in verhalende vorm een fragment uit het leven van de kinderen. Hoe ze leefden, hoe ze Anne Frank hebben ontmoet en wat ze destijds samen hebben gedaan. Er is geschreven over fijne dingen, verjaardagspartijtjes, het schrijven in een poesie-album, maar ook voor de minder fijne dingen is er een plekje in dit boek. De angst, het niet meer met elkaar om mogen gaan, onderduiken, het weerzien in kampen. Stuk voor stuk hebben al deze kinderen, Joods of niet, een bijzonder verhaal. Zij leefden ten tijde van de oorlog en niemand had het makkelijk in deze tijd.

De schrijfstijl van Janny van der Molen is toegankelijk. Ze heeft de zware onderwerpen op een fijne wijze geschreven voor jonge kinderen waarbij ze oog had voor details. Gruwelijkheden zijn niet weggelaten, maar beschreven op een kindvriendelijke, begrijpelijke manier. Want laten we eerlijk zijn, wanneer je schrijft over deze nare tijd uit onze geschiedenis spoken er niets anders dan gruwelijkheden door ons hoofd. De illustraties dienen als fijne afwisseling. Naast de verhalen en illustraties zijn er ook diverse foto’s opgenomen in dit boek. Foto’s die de verhalen van de kinderen nog meer laten spreken. Ook lezen we hoe het is afgelopen met de personages uit dit boek. Hebben ze de oorlog overleefd? En hun families, zijn ze bij elkaar gebleven? Het ontroerd me dat een aantal van deze kinderen de oorlog niet heeft overleefd. Maar nog ontroerender is misschien wel dat al deze kinderen dit hebben moeten meemaken. Gelukkig wordt hun verhaal nu verteld en dat is precies wat ook Anne Frank gewild zou hebben. Zij schreef over hen in haar dagboek en nu staan deze vriendschappen centraal in dit prachtige, waardevolle boek.

Een boek vol aangrijpende verhalen dat door iedereen gelezen zou moeten worden, vanaf ongeveer 9 a 10 jaar. Verhalen die niet vergeten mogen worden!