Vijf stappen van jou

‘Kan je van iemand houden die je nooit kunt aanraken?’

Stella Grant houdt ervan om controle te hebben. Om haar taaislijmziekte te beheersen en de mogelijkheid van longtransplantatie te behouden, moet Stella zes stappen afstand houden met alles en iedereen. Het enige waar Will Newman controle over wil hebben, is het verlaten van het ziekenhuis. Binnenkort wordt hij achttien en kan hij alle apparaten loskoppelen en de wereld zien.

Will is precies waar Stella van weg moet blijven. Als hij alleen al op haar ademt, zou ze haar plek op de transplantatielijst kwijt kunnen raken. Een van hen zou zelfs kunnen sterven. Afstand: zes stappen. Geen uitzonderingen. Maar plotseling voelt zes stappen niet aan als veiligheid. Het voelt als een straf.

Wat als ze een klein stukje van de ruimte konden stelen die hun kapotte longen van hen hebben gestolen? Zou vijf stappen uit elkaar echt zo gevaarlijk zijn als het ervoor zorgt dat hun hart stopt met breken?

Aangrijpend, verdrietig en ontroerend

Vijf stappen van jou neemt je vanaf de eerste bladzijde mee naar het leven in een ziekenhuis van een aantal patiënten met cystic fibrosis (CF, taaislijmziekte). Het is al lastig om je voor te stellen dat je als jongere met deze ziekte te maken krijgt, maar het is nog moeilijker om je voor te stellen dat lichamelijk contact deze patiënten ernstig in gevaar kan brengen.

Het verhaal wordt verteld vanuit wisselend perspectief. Het boek begint met het verhaal van het meisje Stella en het volgende hoofdstuk maak je kennis met Will. Om beurten vertellen zij het verhaal en gaat de verhaallijn verder. Hierdoor blijft het verhaal heel sprankelend en intrigerend en wordt je echt het boek ingezogen.

Aanvankelijk lijken Stella en Will zeer verschillend. Zij lijken totaal geen overeenkomsten te hebben. Toch ontstaat er langzamerhand een hele bijzondere vriendschap. En uiteindelijk worden de twee verliefd op elkaar. De ziekte blijft letterlijk tussen ze in staan, want ze zouden elkaar kunnen besmetten en dan zal er nooit meer een longtransplantatie voor Stella plaats kunnen vinden. Stella weet dat ze zes stappen afstand van Will vandaan moet blijven. Ze is rebels en maakt er vijf stappen van.

Het verhaal gaat niet alleen over het ziekteproces, maar familiebanden spelen ook een grote rol in het boek. Het verhaal neemt halverwege het boek een bijzondere wending en wordt zo spannend dat het lastig is om het boek weg te leggen. Het verhaal is zeer intrigerend en het verbaast mij dan ook niets dat dit boek verfilmd is. Karin Pijl heeft het boek uit het Engels vertaald.

Vijf stappen van jou is een spannend Young Adult boek voor de nieuwsgierige lezer vanaf ongeveer 15 jaar.