Vlam in de pan

Een uniek lees- en kookboek met een spannend verhaal, lekkere recepten en leuke kookweetjes.

De tweeling Liv en Edu vindt niets zo leuk als koken met oma. Oma is bijna blind, dus in de keuken zijn zij haar ogen en handen. Het kokkerellen wordt echter meer dan zomaar een hobby wanneer een eethuisje in oma’s dorp de deuren moet sluiten. Liv en Edu proberen de eigenaresse te helpen door voor haar gasten te koken. Maar iemand in het dorp is daar helemaal niet blij mee …

Origineel, avontuurlijk, leerzaam

Het verhaal in Vlam in de pan draait om de tweeling Liv en Edu. Ze vinden koken het mooiste wat er is. Elke vrijdag gaan ze naar hun oma en samen met haar slaan ze aan het kokkerellen. Oma kan alle hulp gebruiken aangezien ze bijna blind is. Door oma te helpen leren Liv en Edu de kneepjes van het vak.

Maar dan gebeurt er iets in het dorp van oma: het aanschuifrestaurant, waar dagelijks veel mensen aanschuiven voor een goedkope maaltijd – het is eten wat de pot schaft – moet sluiten, want een controleur van de voedselinspectiedienst heeft tijdens een controle een hele vieze keuken, bedorven eten en ratten aangetroffen; terwijl de eigenaresse altijd alles piekfijn voor elkaar heeft. Het is dus een raadsel hoe dit kan. Het lijkt er op dat er opzet in het spel is. Het restaurant moet dicht blijven tot er een her inspectie heeft plaatsgevonden. De sluiting is een ramp, want behalve dat het een restaurant is, is het ook een ontmoetingsplek voor eenzame klanten. Daarom besluiten Oma, Liv en Edu de eigenaresse van het aanschuifrestaurant te helpen door maaltijden te koken en het huis van oma in te richten als restaurant zodat de vaste klanten toch kunnen blijven genieten van eenvoudige maaltijden. Maar in het dorp is iemand daar helemaal niet blij mee…. Wat zou er aan de hand zijn?

Na elk hoofdstuk volgen de recepten die in dat hoofdstuk voorkomen. De recepten lopen uiteen van eenvoudige hapjes tot aan maaltijden met meerdere gangen. Achterin het boek staan (in aparte hoofdstukken) nog handige tips, weetjes over kookgereedschap, over veiligheid tijdens het koken en bijvoorbeeld informatie over maten en gewichten.

Het boek is rijk geïllustreerd. De illustraties zijn een mooie aanvulling op het verhaal. Ook bij de recepten staan vele duidelijke tekeningen, zodat het recept eigenlijk niet kan mislukken.

Een heerlijk lees- en kookboek voor avontuurlijke chef-koks vanaf 9 jaar.